Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim_82
efter lättare service stift,rotor,fördelare så har bilen börjat huttra på tomgång . Köpte ett kitt från feltema för ca 150kr inkl allt. Innan bytet så gick bilen kanonfint på tomgång... satt iofs volvo orginalstift då.
Är det stiften som håller kass kvalla? minska/höja gnistgapet? eller bara åka och köpa orginalstift.. trodde bilen skulle gå lika bra med feltema stift som orgina =/ bara att dom kanske inte skulle hålla lika länge :???:
av anp
Min personliga åsikt är att biltemas tändstift är skräp.

Många andra säger sig vara nöjda med dessa.
Jag har alltid kört på NGK tändstift, och har mycket sällan haft problem med de tändstiften i Volvo eller fordmotorer.
av Addekarlsson
anp skrev:Min personliga åsikt är att biltemas tändstift är skräp.
Mvh/ Adde (som kör med Ngk eller Volvos, vilka det nu är som tillverkar dom)
Användarvisningsbild
av eccy243
Addekarlsson skrev:
Mvh/ Adde (som kör med Ngk eller Volvos, vilka det nu är som tillverkar dom)
Volvos stift tillverkas av Beru.
Användarvisningsbild
av Hilmer
eccy243 skrev: Volvos stift tillverkas av Beru.
Numera ja, det är därför som originalstiften är totalt odugliga nu för tiden...
NGK säger jag bara, det är ordentliga grejer.
av Franken
varför tror du att feltemas stift e billigare klart som fan att dom e sämre.

jag kör bara med ngk i alla våra bilar.
Användarvisningsbild
av Caffis
Det ÄR mycket nogrant med värmetalet på ett stift kontrolra extra noga vad du sätter dit, NGk stift är det bästa(tycker jag i alla fall) Men notera att dom har olika kvaliter på stift dom med Jag rekomenderar starkt dom som har tre eller fyra elektråder, dom tänder nämligen där det bränsletätast. bilen blir märkbart lätt startad. Visst dom är dyra men så räcker dom 3-4tusen mil :wink:
Användarvisningsbild
av Lantz
jag tycker att du ska köpa fyra schyssta ngk stift så ska det nog bli bättre
biltema är bra till kanske filter relän och såna grejer inte stift och sånna grejer men jag tycker att du ska köra på volvo orginal delar för då vet du att du får bra grejer! mitt lilla tips
Användarvisningsbild
av Caffis
Neej nejje neeejjj köp inga oljefilter på biltema ojoj .... Va tusan då da ??Jo i ett bra olje filter sitter det en backventil som ser till att oljan INTE rinner tillbaka i tråget. Vi kapade på skoj ett orginal och ett biltema filter det var en stor skillnad. I orginalfillteret satt det dubbelt så många lammeller som tar hand om lorten, i biltemafillteret såg det ut som man kört ner en gammal toarulle..uuuchh. Efter oljan är det den vicktigaste biten, om man nu vill att motorm ska hålla en stund. Boch gör bra tändstift om man inte vill köra på NGK har för mig att det var ett alternativ till orginal eller om det var samma men med volvo loggan? Vad kostar ett Biltema filter 30/40kr? Orginal 80Kr,ca .Det finns andra märken som gör kvalitetsfilter som passar och som är bra men dom kostar ungefär som ett orginal,kvallitet kostar lite. Som någon sa snålheten bedrar visheten

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]