NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Esarp
Som rubriken låter så i drar jag vad det är men bör kolla på en V50 t5 års-04-07 när man kollar?
Hur mkt gör milen på sig om den har fått 20 000mil+?

Tacksam för svar
av agusta44
Jag skulle vilja säga att du bör kolla efter vibrationer under lätt gaspådrag (i uppförslutning), känner du vibrationer så är troligtvis drivaxlarna dåliga och bör bytas. Tror det blev andra axlar efter -07 men inte säker.

Kolla om PCV (oljefälla) är bytt eller är i okey skick, problem med PCV hörs genom att det "tjuter om motorn" detta tjut tystnar när du drar upp oljestickan, vilket indikerara på trasig oljefälla.

På det tidigare modellerna så kan det också knäppa i stolarna när man tex svänger, detta pga en dålig plastbussning i ryggstödet.

Sen är det som vanlig, full servicebok, kamremsbyte 10 år eller 18000 mil...

Är väl dom grejorna jag kan komma på...
Användarvisningsbild
av Esarp
Tackar :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
AC samt att utetemperaturen visar rätt på displayen med.

AC:n har några för många fått laga samt att det har varit problem med kontakten i a-stolpen som bl.a. resulterar i missvisande utetemperatur samt lite andra saker som har med dörren att göra. Förmodlgen är allt detta åtgärdat vid detta laget men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
av Esarp
Okej ja ute tempen har jag läst om tidigare :)
Va o kollade på en idag hade tyvärr en del små repor men som va djupa o en a stolpe som va ut bytt mot en sådan med mätare på som inte funkade. Sedan har förra ägaren ser de ut som dragit med isskapan på stålkastare glasen för de va tok repiga längs med.

Men den gick bra i motor o drivlina. Inga konstiga ljud. Inga elfel förutom att ena parkerings ljuset va sönder.
15 500 mil.
Vad skulle ni säga är ett bra köp pris för en sådan? Från bilhandlare.

http://m.blocket.se/malmo/Volvo_V50_T_5 ... .htm?ca=11
Användarvisningsbild
av P210
Esarp skrev:Vad skulle ni säga är ett bra köp pris för en sådan? Från bilhandlare.
Ungefär vad du får ge hos en handlare, jämför med http://www.bilpriser.se - det brukar ge ett hum om prisbilden.
Är klädseln på förarstolen hel? den där T-Tech:en är känd för att brista i sömmarna.

Lite "felvänd keps"varning med mätarna i A-stolpen, vill du inte ha dem kan du ju förhandla med bilfirman om att få dem bortmonterade och checkat att det inte är några fulkopplingar i elen bakom.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=12
Användarvisningsbild
av Esarp
Inte vad jag kunde se med klädseln faktiskt. Mm verkligen felvänd keps. Men frågan e PM manskap klaga på att de e så med mätarna o sedan fixa de själv.
Strålkastarna går ju att fixa själv o slipa/polera upp.
Dock tråkigt med vindrutan men de borde la försäkringen ta?
Användarvisningsbild
av Esarp
Dum fråga kanske men Hr pass rädd bör man v om bilen har gått 20 000+?
Eller dessa bilarna håller generellt bra ihop? Visst vissa slitdelar finns ju.
Användarvisningsbild
av P210
Kollar du utbudet av 20+:are på Blocket verkar de inte ovanliga, inte ens en avgränsning till 30000mil tömmer utbudet..

15-20.000mil är inga problem, dom rullar säkert 40.000mil i rätt händer. Det är mer som så att skall du köpa en långmilare skall det vara till rätt pris, för den dagen du skall sälja den kommer du märka att många är mer ovilliga att köpa en långmilare.

Man ska man inte stirra sig blind på enbart milen, en välservad, bra skött och lugnt körd kanske inte har några problem även när man börjar närma sig 40 000 mil. Nu finns det nog inga V50 som gått som taxi men tänk motsatsen, stadskörning/kortsträckor, mekaniskt strul mm, så finns nog ex som kanske hunnit ha bytt motor och/eller växellåda minst en gång innan 40 000 mil.

Så allt handlar om hur bilen har skötts och använts. Och visst sliter milen på bilen, men "slitdelar" kan man ju alltid byta. En vindruta t.ex., eller bussningar/dämpare/fjädrar/drivaxlar etc. Dock så kan väl lacken bli sämre med tiden, speciellt i fronten p.g.a. stenskott.
Användarvisningsbild
av Esarp
Då va man V50 T5 ägare :)
Hittade till slut en 05s som hade gått 9400 mil 2 mil hemifrån. Komplett service bok Så klart e yttertempen knas men de ska fixas :) o kamremmen ska bytas i år. så nu väntar jag bara på att få en ledig helg så jag kan polera, lackförsegla o tvätta klädseln :)
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]