Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclean
Min dragkrok sitter fast, bra i och för sig men den är delbar o då e de inte bra. Har fått nyckeln o rör sig lite men hjölpte inte så då skruva jag bort hela vredet men fatta inte hur det funkar o få loss draget o fixa det till besiktningen. Hur gör jag bäst för o få det o funka? vet inte om det finns olika sorts drag men har ett med nyckellåsning. V70 -07
av alfabet
Det gäller bara att vara envis. Hade likadant med min volvo där jag har delbart drag. Fick inte ens in nyckeln från början.När jag väl fick in den så gick det inte att vrida nyckeln. Det är bara att smörja smörja och smörja till Slut så kunde jag vrida nyckeln så jag fick loss draget. Använde 5-56 att smörja upp låset.
Ta för vana att inte ha draget kvar på bilen. Om du ska ha det så gäller det att sköta om det.
Lyck till.
Användarvisningsbild
av milktrucker
man trycker plasten på låshandtaget inåt och sen vrider man, sen går det ta bort kopplingsanordningen. en säkerhetsgrej likt barnsäkra flaskor
Användarvisningsbild
av SvenB
SurfarHy skrev:Använd polygrip så får du större moment på vredet.
Då är risken att du sabbar hela vredet. Det är ju plastöverdraget. Gör som milktrucker skriver. Och varför i herrans namn låset man fast kuldelen med nyckel. Gör inte det när du fått upp låset. Det finns inget krav av besiktningen att ha den nyckellåst. Kravet är bara att spärren fungerar och går lätt.
av SurfarHy
SvenB skrev:
SurfarHy skrev:Använd polygrip så får du större moment på vredet.
Då är risken att du sabbar hela vredet. Det är ju plastöverdraget. Gör som milktrucker skriver. Och varför i herrans namn låset man fast kuldelen med nyckel. Gör inte det när du fått upp låset. Det finns inget krav av besiktningen att ha den nyckellåst.
Jag förutsätter att man redan har tryckt in vredet innan det ska vridas. Polygripen använder jag för att få större moment på vredet. Inte alla som har björnnypor.
av noclean
Nu har jag löst det. Tog bort hela låsmekanismen o klura ut hur det funkar. Går som de vore nytt nu :D ett tips om låset kärvar är att göra så o knacka ut låset, snygga till pinnen där inne då den fastnar i plasten av all rost. Kan spara en nyckel

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]