Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har som sagt problem med AC vet att magnetkopplingen är ett vanligt problem med att den behöver schimsas hur uppför sig kompressorn då? Testade idag, bilen var kall och jag vred på inne i kupén till kallaste läget gick ut och kollade på kompressorn och den arbetade till och från. Tänkte att det är väl normalt nu när det inte är så varmt men sen märkte jag att ju längre tid som gick desto längre gick kompressorn innan magnetkopplingen släppte. I början gick den kanske 5-7 sekunder för att senare gå mer och mer konstant den gick väl som längst mellan 35-45sekunder som längst och under den tiden så körde motorfläkten igång på fullvarv och AC kompressorn stannade efter en liten stund när fläkten gick men efter det vägrade AC kompressorn att starta igen.

Frågan är vad är problemet är det för lite gas i systemet eller är det magnetkopplingen eller något annat?
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Hur länge väntade du på att den skulle starta igen efter att den stannat sista gången? Och ja, att den går i början efter start men slutar efter en stund tyder på magnetkopplingen.
Mät spelet i kopplingen med bladmått så får du reda på hur det ligger till.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Väntade ungefär 2minuter men det kanske var lite för lite tid. Testade även att starta om motorn med det hjälpte inte.
av pelle1963
Troliga felorsaker, ensamma eller i kombination:

* Det är kallt ute så du kan ha kört ner tempen i bilen under tillslagstemp för Acc:n efter dessa minutrar. När tempen stiger i kupén startar kompressorn igen.

* Du har för lite gas kvar och när du kört en stund i kall väderlek sjunker trycket under tillslagstryck för lågtycksvakten. Med stigande temp/tryck kan kompressorn starta igen när trycket stiger över tillslagstryck. Kan ta tid så här års.

* Din magnetkoppling är på upphällning och spolen orkar inte hålla kvar kopplingen. Typiskt är att efter en vinter kan den funka när ny rost och annat samlats på anliggningsytan och minskar spelet. När det nötts bort är spelet för stort igen. Ta bort kopplingen och byt schims/ta bort schimsen helt. Guide för detta finns här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tack för länken ska bli att kika på magnetkopplingen min sitter inte lika lätt som på 900serien.

Idag fungerade AC fint när jag körde hem öppnade även huven för att se så att den verkligen gick och det gjorde den. Bara en liten stund senare så la den av suck. Jaja ska kolla så att jag har tillräckligt med gas i systemet och även kolla magnetkopplingen. Frågan är om man ska passa på att byta torkfiltret om jag kommer ihåg rätt så var den ganska rostig.
av TobbeViktor
Vad gäller AC-systemet så kan jag rekommendera att lämna in den på en översyn och service.
Brukar dyka upp många erbjudanden om gratis felsökning så här på vårkanten.
Vanligt fel är väl ett lite för rostigt torkfilter, där gasen sakta men säkert sipprar ut.
Bytte på min förra året, under en gratis felsökning. de gjorde en läcksökning, ringde upp och frågade om jag ville byta läckande
torkfilter och 2 packningar för 1700 spänn. Bara att betala och njuta.
Man blir lätt bortskämd med en fungerande AC.
Senast redigerad av 1 TobbeViktor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har på skolan så jag kan både tömma och fylla på AC-systemet så jag sparar några kronor där :) samt att jag byter torkfiltret själv.
av SubMarine
För att kolla om det är på grund av för lite gas som systemet inte startar så kan du mäta motståndet över lågtryckspressostaten när ACn inte vill gå igång. Om du har öppen krets är det för lite gas. Sitter på AC-röret som går till evaporatorn vid brandväggen på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok ska kolla upp detta.
Hur är det med felkoder? Taskig magnetkoppling antar jag ger inga felkoder men om det skulle va för lite gas sätts en felkod då?
av SubMarine
DayDreamer skrev:Ok ska kolla upp detta.
Hur är det med felkoder? Taskig magnetkoppling antar jag ger inga felkoder men om det skulle va för lite gas sätts en felkod då?
Nej, inga felkoder vid för lite gas eller vid för stort spel i magnetkoppling.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.