NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HayabusaMan
Besiktade nyss och fick en "bra att veta" på att höger halvljus stod lite lågt. Bilen är ju oskruvad vad jag vet och
den gick ju igenom tidigare besiktningar utan anm om halvljus.

Besiktningsmannen ville inte justera för han sa att det gick trögt och ville inte ha sönder något.

Tänkte kika på detta själv i helgen men vet inte hur det fungerar, är det nå plastskruvar som man
kan smörja upp med 5-56 eller nåt?
För det verkar ju vara enkelt att ta ur hela lyktinsatsen på dessa bilar.

Vet att jag bara kan åka till volvo och få det injusterat, men eftersom jag har mek-abstinens tänkte jag om man kan fixa den tröga
justeringen själv om nu så är fallet.

Vet inte heller om jag har halogen eller xeon, men jag har inget blåaktigt ljus iaf.

Tips alla Gurus??
Användarvisningsbild
av svergie2
HayabusaMan skrev:Besiktade nyss och fick en "bra att veta" på att höger halvljus stod lite lågt. Bilen är ju oskruvad vad jag vet och
den gick ju igenom tidigare besiktningar utan anm om halvljus.

Besiktningsmannen ville inte justera för han sa att det gick trögt och ville inte ha sönder något.

Tänkte kika på detta själv i helgen men vet inte hur det fungerar, är det nå plastskruvar som man
kan smörja upp med 5-56 eller nåt?
För det verkar ju vara enkelt att ta ur hela lyktinsatsen på dessa bilar.

Vet att jag bara kan åka till volvo och få det injusterat, men eftersom jag har mek-abstinens tänkte jag om man kan fixa den tröga
justeringen själv om nu så är fallet.

Vet inte heller om jag har halogen eller xenon, men jag har inget blåaktigt ljus iaf.

Tips alla Gurus??

Kinectic har inte Xenon, det kommer först i Momentum :) Har för mig att det finns några plastskruvar man ska skruva på :)
Använd gärna sökmotorn här på forumet! Här är vad jag fick fram genom att söka på "justera halvljuset"

http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... 5f84d922fe EDIT: Länken verkar inte funka , men gå till startsidan för C30 V50 forumet och sök i rutan till höger om "Ny tråd"

Justerskruvarna man kommer åt uppifrån kan lätt gå sönder och då får man göra som i denna video.

Tagit ur ena lyktan och justerat lite nu, hade den vänstra som referans.

Vred på den svarta (8 mm insex närmast på bild) injusterskruven medurs.(den man bara kommer åt med lyktan urmonterad) Båda justeringarna fick lite 5-56 spray, verkade inte skada. Den andra svarta för horisontell justering, till höger i bild är 6mm insex.

Märkte att det gär bättre att dra de vita (6mm hylsa på båda) klena skruvarna medurs än moturs. (moturs för att höja)
Bilagor
Ljusinsats.jpeg
Ljusinsats.jpeg (56.86 KiB) Visad 1693 gånger

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]