NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så, jag var på besiktning igår och fick snudd på nerslag på halvljuset, det står för lågt.
Mig veterligen (vad jag sökt mig till här på forumet) är att det finns en justerskruv på vardera lykthus, so far so good! Men, jag behöver guidning gällande höjden!
Jag vill minnas att Joel gjorde en guide för sina lampor men det var ju V70, tänkte om någon sitter på måtten för V50? Vill ju förstås inte blända mötande, men gärna se lite bättre och framförallt längre.

Tack på förhand!
Om du har bra kontakt med din PST så skulle jag rekommendera följande:

1. Ställ fronten mot en garageport, vägg eller liknande.
2. Markera med t ex maskeringstejp på väggen var din nuvarande höjdnivå är där vinkeln pekar snett uppåt höger.
3. Skruva försiktigt på höjdjusteringsskruven. En höjning på 1-2 m.m motsvarar ungefär 10-15cm (eller vad det är) så det behövs inte mycket.
4. Kontakta din PST för kontroll/justering, detta tar typ 2 min att kolla om det är för högt eller inte.

Om du skulle få reda på måtten så skulle det säkert fungera med inställningen men jag personligen skulle låta detta kontrolleras på Volvo. Vet själv hur irriterande om mötande har för högt ställda xenonljus.
Ok. Vi går ju ändå mot ljusare tider nu och 12k-servicen borde infalla de kommande 3 månaderna så han kanske får ta en titt på det då lika gärna. Har ju överlevt en mörk vinter med att inte se något så... :lol:
Det kan vara den främre sensorn som är skrot med, Vanligt på v50 tyvärr.

Hade samma fel på min bil och fick nerslag på ljuset. Fick ingen felkod men i vida fick man felkod på sensorn.

Den nya sensorn man beställer ser helt annolunda ut så det är ett fel på dem tyvärr. Oftast behöver man inte ställa om ljusen för ställer man dem fel och sedan fixar det riktigt felet kommer dem stå hur fel som helst efter detta.
Tack, den infon tar jag definitivt med mig!

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]