Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Borg Warner: Fyrhjulsdrift är här för att stanna

Av: Lars Anders Karlberg. Ny Teknik.
Publicerad 18 mars 2015 10:25

Framgångarna för den svenska "intelligenta" Haldexkopplingen från Borg Warner i Landskrona fortsätter. I år kommer det att säljas mer än en miljon Haldexkopplingar till världens bilfabriker. Tacka VW-chefen Ferdinand Piëch för det.

Läs mer och se filmer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 894118.ece
Rådlös skrev:Fyrhjulsdrift är här för att stanna
Det är nog så sant, Vår nästa bil (när Volvon tar slut) blir fyrhjulsdriven. Det blir så stora bilar om man ska kunna dra 1800 - 2000 kg men "bara" tvåhjulsdrift. Sedan är ju frugans Passat helt oduglig när vi ska ha upp båten på slipen, även om där är ESP. Funkar bättre när man stänger av det. Sedan får den bara dra 1300 kg fastän jag har "E" kort. 740-in får dra 1800 kg. Har kollat på Ford Kuga -10, tror jag det var. (V60 bottenplatta, Ford motor). Men den var nästan omöjlig att köra (235/45x19 däck) och en Subaru Forrester (båda 2000 kg), den var helt ny och "basutrustad". Passaten har Highline paket så det duger inte "med vad som helst" tyckte frugan. Det är numera "skjutet på framtiden", så vi får se vad som händer.

Mvh
Lennart
Skulle inte heller ha något emot en 4WD/AWD.
Problemet för mig är att typ alla AWD är grisfula, dåliga(85x70 med visco t ex), eller dåliga för den svenska marknaden(rost).
En subaru impreza vore ju inte helt fel, men dom rostar ju som f-n, kostar mycket om man ska ha en motor i den, och kombi-modellen gör mig spyfärdig :lol:
Har haft funderingar på att skaffa en gammal Ford Sierra 4WD och hinka ner en turbo i den :P Skulle vara en rolig leksak med 80/20 drivning bak/fram
lennarte skrev: Har kollat på Ford Kuga -10, tror jag det var. (V60 bottenplatta, Ford motor). Men den var nästan omöjlig att köra (235/45x19 däck)...
Nu är det ju som så att just 19-tummare inte hör till vanligheten på dessa modeller så det är ju lite synd om du dömer ut Kugan på grund av detta. Jag har vart och kollat på några och inte en enda av dem hade 19-tummare även om jag sett en Titanium-X på annons som hade det. Jag provade en 2010:a i somras och tyckte att den gick riktigt bra även om helhetsupplevelsen var som ett glas vatten. Fast så känns ju de flesta bilar idag :D
llesrof skrev:Nu är det ju som så att just 19-tummare inte hör till vanligheten på dessa modeller så det är ju lite synd om du dömer ut Kugan på grund av detta.
Förre ägaren hade bytt originalfälgarna mot dessa, men säljaren (Bil-Månsson i Halmstad) erbjöd sig att skifta hjulen med en sprillans ny Kuga (215/någotx17) som dom hade i hallen om vi var så intresserade att det skulle kunna bli affär. Så dom var ju ganska "måna om oss", men det var en diesel och vi kör alldeles för lite och för korta sträckor för det. Sedan bjöd dom så lite för frugans ögonsten så hon blev faktiskt lite "stött i kanten". Men det hade faktiskt varit roligt att provköra den med en bensinmotor och "riktiga" däck. Typ 16" med "mycket gummi".

Mvh
Lennart
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]