NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
Bilen spelade ett spratt här om kvällen när jag kom hem. Jag reagerade på att strålkastarna fortfarande lös när jag hade dragit ur nyckeln ur tändningslåset. Strålkastarna brukar och har alltid släkts per automatik när nyckeln tas ur tändningslåset. Jag satte i nyckeln igen och starta bilen och stängde av den. Denna gången släcktes strålkastarna som de ska när jag tog ur nyckeln.

Någon dag senare så märkte jag till min förvåning att motorn tappar kraft. Fullt utslag på 3:ans växel i uppförsbacke och den höll på att inte komma upp trotts sina 136 HK. Åkte hem, något annat kom emellan och dagen efter fungerade den igen som vanligt.

Idag skulle jag lägga i Cruse Controllen och den fungerade inte, motorn tappar successivt kraft och fullt utslag på 3:ans växel resulterade i att motorn max ville gå på ca 2000 varv.

Bilen är väl genomgången och servicen är gjord regelbundet av Volvo verkstäder.

Efter omstart fungerade Cruse Controllen. Jag har nu hällt i en flaska STP dieselrengöring, tänkte om det var spridarna som kladdat ihop pga någon biodiesel inblandning. Jag har inte sett något resultat ännu men inte heller kört så långt. Luft filtret är helt okej, ej igen täppt.

Kan tillägga att det har återkommit en doft av en blandning av "bränd diesel / olja" från motor. Motorolja finns och ligger mellan max och min värdet, den byttes för ca 4 månader sedan.

Någon som har en ide vad det kan vara?
av ptrj
Har märkt själv att lyset ibland skojar till det med mig när jag parkerat i garaget. Inte alls säker på om det är någon funktion som jag inte lärt mig ännu. Men mitt garage brukar kunna vara ganska dunkelt. Därför har jag en tendens att slå på hellyset när jag ska parkera för att få ljus kring bilen. Tror att om jag inte stänger av hellyset innan jag stänger av bilen så fortsätter ljuset även när jag lämnat bilen och låst. Det som gör mig osäker är för att ibland lyser endast hellyset. Andra gånger halvljuset + bakljus. Men oftast så brukar jag blända av innan jag stänger av bilen. Vet bara att det uppkommer när jag lämnat hellyset aktivt när jag stänger av bilen. Vredet rör jag aldrig - Så det är det inte.

Dina övriga fel skulle jag misstänka EGR-ventilen för. Finns underbara guider för att rengöra. Men h-vete vad bökigt det är att få loss skiten. Så ha tålamod och glöm inte att pinka innan.

/Peter
Användarvisningsbild
av Sierra94
Motorfelet luktar partikelfilter eller partikelfiltrets givare lång väg. För jag antar att du har en 136 hk 2.0 diesel?
av Nalleman64
Att strålkastarna lyser kan ju bero på att du aktiverat "follow me home funktionen". Den aktiveras genom att man ger en helljusblink efter att man vridit av tändningen. Sedan lyser strålkastarna och på min bil även dimljus o.s.v. i c:a 30 sek. Ganska smart funktion om man parkerar där det är väldigt mörkt och vill ha ljus tills man kommit innanför dörren. Har själv kommit åt blinkersspaken av misstag ibland och därigenom aktiverat funktionen.
av Haddock
Tänkte bara uppdatera och säga att det var fel på laddtrycksgivaren. Den byttes på Volvo för några hundringar.
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]