Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
Hej!

Jag står inför en förändrad familjesituation (nej, jag ska inte blir pappa igen.. tack och lov :)) som kommer tvinga mig att se över vagnparken här hemma. Jag har svårt att se vad som skulle bli bäst för våra behov, hoppas på lite tips och råd från er kloka medlemmar!

Vi har idag en Volvo V70 2,5T -04 som rullar 90% stadstrafik (= svindyrt) och en Toyota Yaris -02 som fraktar mig mellan hemmet och tågstationen. Förändringen vi står inför kommer tvinga mig att istället bilpendla 15 mil om dagen, och det vägrar jag göra i våran Yaris (som dessutom saknar AC = svettigt som fan på sommaren).

Tanken är att byta ut båda bilarna till två andra som passar vår familjesituation bättre. Vi prioriterar ekonomi och säkerhet före prestanda och lyx, men bilarna ska ändå vara komfortabla att åka i. Jag har inte satt någon budget, men med de modeller vi tittar på så ligger totalen på kanske 200-240 tkr för båda bilarna i alternativen nedan. Tyvärr kommer jag nog lämna Volvo då jag helt enkelt tycker man får mer bil för pengarna om man sneglar utanför Europa, men ni kanske kan få mig att ändra uppfattning. Förlåt om jag svär i kyrkan, hoppas det är ok. :)

Som jag ser det har vi två alternativ med dessa krav:

- En bil ska vara en stor familjebil för två vuxna och två barn som får dra minst 1600 kg (på kroken, körkort ordnar sig..) för att kuska runt på en husvagn
- Vill inte ha en diesel som stadsbil (slippa igenkorkade partikelfilter)

Alternativ 1
Bil 1: En nyare (2012->) familjekombi, Diesel, max 7000 mil. Får tjäna som pendlarbil och familjebil för längre resor.
Bil 2: En något äldre (2007->) småbil, Bensin, max 13000 mil. Får tjäna som stadsbil (dagislämning, fruns jobb osv).

Alternativ 2
Bil 1: En något äldre (2007->) småbil, Diesel, max 13000 mil. Får tjäna som pendlarbil.
Bil 2: En nyare (2012->) familjekombi, Bensin, max 7000 mil. Får tjäna som stadsbil och(dagislämning, fruns jobb osv) familjebil för längre resor.

Vad säger ni om alternativen? Vilket är bäst ur ekonomisk och säkerhetsmässig synvinkel? Hur hade ni prioriterat och ser ni kanske andra bättre alternativ?

Tacksam för era kloka svar! :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Utan någon som helst större tanke bakom det men det första som poppar upp är detta.
En V50 1.6D att pendla med för ca 100 loppor
och en V70II 2.0F som familjebil för ca 100 loppor

Eller varför inte ta en V50 D3 för de slantarna som du har över.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Jag hade nog satsat på alternativ 1. Jag resonerar så här: den som utsätts för störst risk skall ha den säkraste bilen. Det må vara intensiv trafik och en massa bilar inne i stan men hastigheterna är relativt låga. Krockar man i stan handlar det mest om plåtskador. Smäller man däremot på landsvägen så antar jag att hastigheten är högre och då skulle i alla fall jag vilja ha den säkraste bilen.
av jimbomas
Glömde säga en sak kom jag på nu.

En sak som jag funderar på med tanke på ekonomin är värdeminskningen som såklart blir påtaglig om man pendlar så mycket med bilen. Samtidigt vill jag ha en hyggligt ny och driftsäker bil för familjens resor.

Det som får mig att fundera lite mer är just husvagnsdragning som såklart är skönare med en diesel. Men då åker jag ju på att pendla med den bilen också om den ska slippa dålig stadskörning.

I-lands problem kanske.. Men jag har sån beslutsångest.. :P
av Malmstroem
15 mil -- det är runt 1,5 timma om dagen. Kanske mer, knappast mindre. 220 arbetsdagar per år ger 3300 mil i bara arbetsresor, vilket torde ge en 4500 - 5000 mil om året.

Jag skulle inte vilja sitta i en liten, surrig och obekväm bil så mycket utan valt alternativ 1 med en större dieselbil. Det blir dyrare -- rätt mycket dyrare -- än att köpa en liten dieselbil för pendling. Jag hade i alla fall tagit den kostnaden. En stor bil är också oftast säkrare. Vad du prioriterar vet du bäst själv.

Vill du hålla ner kostnaden är det alternativ 2 som gäller. Milen kostar mer på en stor, dyr och ny bil.

Jag skulle valt att titta på den totala månadskostnaden istället för vad bilen kostar. Oftast så följer månadskostnaden priset på bilen, eftersom värdeminskningen är största posten. Men när man börjar köra lite mer så får bränsle, service och eventuella reparationer större inverkan.
av Nicco
Jag hade utan tvekan valt alterativ 2. Jag hade inte tyckt det var värt pengarna att lägga alla mil på en större dyrare bil (mer värdeminskning, dyrare reparationer osv).

Bil 1: Definitivt Toyota (Auris eller Corolla)
Bil 2: Kanske Volvo om det finns någon passande för din budget.
Användarvisningsbild
av P210
Jag hade valt ungefär så här;
Bil 1: Pendlarbil/familjetransportör, får ses som "förbrukningsmaterial" något driftäkert (Toyota?) 3-6 år gammal med beräknad livslängd i din ägo 3-4år, max 100.000kr
1600kg på kroken begränsar utbudet till ett minimum, duger det inte med 1500kg så ökar ju utbudet av billigare/utgångna "uddabilar", Citroen C5, Reanult Megane, Volvo V50, Kia Ceed / Mazda 6, Hyundai i40 etc
Bil 2: Stads/rackelbil, hade lagt betydligt mindre pengar på denna , en Toyota Yaris/Auris/Fiesta (eg. en Mazda 2) ca tio år gammal och kanske 30-40.000kr, håller i 5-8år utan större åthävor.

Har ungefär samma premisser som du fast inte lika långt till jobbet, mina egna kärror för ändamålen:
Bil 1: Pendlarbil/familjetransportör, Åker V50 då den var billigare än en V60/V70 i inköp, storleksmässigt får jag in familjen i den när det behövs och den är säker nog för pendlingsresorna, hyfsat krockskydd och säkerhet som antispinn/sladd, ABS etc.
D5 motorn får stå som en eftergift för mitt bilintresse/flärden - snålare än en T5:a och mycket roligare än en snåldiesel utan att lägga på mer än en deciliter milen...
Bil 2: Stads/rackelbil, En gammal Honda Accord -98 som funnits i familjen sedan 2002, kostat två bromsok och ett kyl på 12år trots minimal kärlek och omsorg, AC:n lever ännu och bara ett litet rosthål i en tröskel, går 4x1,5km/dag sedan 2007... jo tre bakre ljuddämpare också pga korta körsträckor! 80.000 välinvesterande kronor...
av jimbomas
Ojoj, tack för alla svar!
llesrof skrev:Jag hade nog satsat på alternativ 1. Jag resonerar så här: den som utsätts för störst risk skall ha den säkraste bilen. Det må vara intensiv trafik och en massa bilar inne i stan men hastigheterna är relativt låga. Krockar man i stan handlar det mest om plåtskador. Smäller man däremot på landsvägen så antar jag att hastigheten är högre och då skulle i alla fall jag vilja ha den säkraste bilen.
Så tänker jag också, jag vill åka säkert när jag tillbringar 2 timmar om dagen i bilen. Det känns fel på ett sätt att åka på den värdeminskningen, men jag ser det ändå som en bra investering att åka säkrare, både vid eventuell krock men också driftsäkerheten.
P210 skrev:1600kg på kroken begränsar utbudet till ett minimum, duger det inte med 1500kg så ökar ju utbudet av billigare/utgångna "uddabilar", Citroen C5, Reanult Megane, Volvo V50, Kia Ceed / Mazda 6, Hyundai i40 etc
Tyvärr väger en familjevagn över 1500 kg om man ska ha någon som helst möjlighet att lasta något i den också, sen beror det såklart på vad man tittar på för märke, men det är en annan historia. :)
Lucif3r skrev:Som pendlarbil skulle ju jag behålla V70N'n du har nu, och satsa på nå mindre elände för stadstrafiken.

Du lär ju köra bra jävla långt innan du ens tjänar ett korvöre på att byta bil...
Håller inte riktigt med där. Till saken hör ju också att V70n börjar få en del mil på mätaren och underhållet börjar kosta mer. Har lagt 20 tkr senaste året på underhåll och då är det en överhängande risk att det kommer mer snart. :( Sen känns den inte lika pålitlig att åka med, att få ett stopp på vägen kommer resultera i många dyra kronor i bärgning, reparation, inkomstbortfall etc. För att inte tala om en eventuell semesterresa med stopp. Säger inte att detta inte kan hända med en ny bil, men risken känns större med en äldre bil. Rent bränslemässigt hade jag sparat ca 11000 kr om året på en Diesel med dagens priser om jag räknar på 2700 mil ren pendling om året, det är ungefär där jag hamnar då jag pendlar 4 dagar i veckan. Då räknar jag med att Volvon snittar 0,9 och en tänkt diesel snittar 0,6. Lägre skatt dessutom.

Börjar luta lite åt att byta ut Volvon mot t.ex. en Hyundai i40 som faktiskt får dra 1800kg trots en liten dieselmotor. Ligger kring 150-160 tusen med mina krav. Sedan behålla Yarisen som trots allt är riktigt driftsäker, saknar bara AC annars är den kanon som "skruttbil". Kanske byter den senare mot något annat, det tar trots allt emot lite att köpa två "nya" bilar samtidigt. Frun får svettas lite... :lol:

Är det någon som har tips på hur man kan beräkna värdeminskningen på bilen? Jag tänker så man betalar av den i takt med värdeminskningen och inte åker på en fin smäll när man byter ut den om 2-3 år. Bilarna jag tittat på nu (i40) har gått 5000-6000 mil. Om man lägger på lite semesteråkande och annat nöjesåk så kommer jag ligga på en årlig körsträcka på kanske 3500 mil. Hur länge är det försvarbart att ha kvar bilen innan man bör byta den med tanke på värdeminskning?
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]