Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Idag när jag skulle starta bilen så fick jag upp "motorprestanda nedsatt" i displayen och bilen gick inte över 1000 varv och kunde inte gasa. Efter att den hade fått stå typ 20 minuter ifred så gick det sedan att starta bilen utan problem Utan felkoder.
Bilen är XC70 2.5T awd automat.
Funderar på om det hade att göra med att jag tryckte ner bromsen samtidigt som jag startade bilen? Läst nåt om att det kan lägga sej en felkod på Gasspjället som bromsen kan utlösa?
av ThunderAce
De flesta håller ner bromsen när de startar, har inte hört tidigare att det skulle sätta en felkod, däremot så brukar meddelandet vara kopplat till gasspjället, går i så kallat skyddat läge så man kan komma undan ifall man skulle stå tokigt på vägen eller om man är nära service så man tar sig dit
av emastar
Är det något jag bör köra in bilen för eller kan det ha vart en engångsföreteelse?
är det så att gasspjället behöver bytas?
av ThunderAce
Jag vet att Volvo har haft problem med vissa av sina gasspjäll, man ska kunna se på etiketten som sitter på om det är den "felande" eller
den som de har "uppdaterat". Sen är det lite beroende hur långt bilen har gått och så, i vissa fall så kan dessa rengöras också, den får inte kärva
det är det som brukar vara problem, spjället öppnar inte lika lätt och då blir det felkod, även om meddelandet är borta så är koden lagrad.
Om du har nån med VIDA nära dig så kan han/hon säkert läsa ur din bil för kaffepengar. Volvo ska ha 500-600 bara för att koppla upp o söka
igenom bilen.

Finns säkert fler orsak till en felande gasspjäll, så bäst vore det och läsa ur så ser man där om det är gasspjäll relaterat.

Sök lite på forumet vet att fler har diskuterat gasspjäll, men du måste ta reda på om din strular
av emastar
Tackar för svaret. Bilen har gått 25.800 så det kanske är dags att gör underhåll på spjället.
Har läst det med dom olika spjällen så det ska jag kolla upp..
dessvärre känner jag ingen med vida, så det får väl bli ett besök hos volvo för att få frågetecknet uträtat..
av ThunderAce
du behöver inte känna nån, finns kanske nån här på forumet som finns nära dig, dock så måste du tala om var du finns

jag har sökt ett par bilar i örebro län
av emastar
Ah ok. Får se om det kan finnas nån i värnamo trakten då
av gälleryd
emastar skrev:Ah ok. Får se om det kan finnas nån i värnamo trakten då
jag är from värnamo, kan gott göre en felsökning, med min ppc :) , skriv en PM med tlf nr, så ringer jag dig upp....
årsmodel på bilan ?????
av emastar
Dessvärre kom jag inte så långt med att felsöka bilen. För idag ville den mer eller mindre inte ens starta. Men när den tillslut hoppade igång så gick den som en potta skit och fick ävn upp ny text i displayen "motorservice erfodras"
Så tyvärr rullar bilen inte en meter för egen maskin just nu. . Blir att prata med Volvo imorn. Känns som det kan bli en dyr historia ......
av Arnold
Om det är det italienska spjället heter det Magneti Manelli (Jag tror det stavas så). Etiketten sitter under spjället. Du kan behöva en spegel för att se den. Är etiketten vit så är inte spjället bytt. Är den däremot gul så är det bytt. Köper du ett nytt spjäll så får du med gul etikett. Har du däremot ett Bosch-spjäll så är det betydligt mindre sannolikt att det är spjället som krånglar. Det är enkelt att byta spjället på en sugmotor. På en turbo är det kanske mer som ska plockas bort. Sätter du in ett nytt spjäll så ska det ha ny programvara som går på runt 1000 kr. Du kan först prova med att rengöra spjället. Byt då packningen.
Multirem V60 D4 181 hk

Stämmer ju bra, kamremsbytet skedde vid cir[…]

Hej, jag är ny här på forumet men […]

Okej tack för infon. Dessvärre så […]

Värt att tänka på: slits belä[…]