Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag har nyss köpt mig en finare 945 -98 som ser hyffsat bra ut under, men däremot väldigt torr, den ser alltså obehandlad ut under.
Jag har pratat lite med bekanta runtomkring här, och får olika förslag! Det vanliga är ju oljebesprutningen, men sen har jag en bekant då som
nämner till mig att kanske slipa bort rosten och lägga på rostskydd och sedan på med Body, för att oljebesprutar man den, så löser man upp bilens ursprungliga rostskydd som försvinner. Stämmer det?

Mvh Tomas
Jag är lite partisk, höll på med oljesprutning i nästan 20 år. Vi använde begagnad vegetabilisk hydraulolja ( linoljebaserad) blandad 50/50 med kallpressad rapsolja. Det fungerade riktigt bra. Det var såpass lättflytande att det kröp in i alla "skrymslen" samtidigt som det torkar såpass så allt inte rinner bort. Det närmaste man kan köpa är nog typ detta,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... at-362423/ + en sådan här,
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... uta-15457/ Och för underredet, det fans i alla fall förr något som vi kallade bodyspruta. Ungefär som sprutan ovan men med ett kort munstycke. Nackdelen med detta äe at det kräver en kompressor och det kostar ju. Det finns fortfarande "folk" som gör detta jobb för en rimlig peng. Att lägga på en "hård" yta på ett äldre underrede på en bil som används i daglig trafik året om, det tror jag inte på. Det viktiga är att oljan kommer in i alla balkar, dörrar, tröskellådor. Alltså där man inte ser. Själva utsidan på underredet börjar det inte rosta först

Mvh
Lennart
Har behandlat min V70, botten platta dörrar mm med biltemas produkter. Fint resultat blir det oxå och rostskydd där man vill ha det!
Proffsen spruta pappas nya suzuki s-cross. De nötterna täckte inte kardan axel mm så blev vibbrationer i hela bilen. De bara spruta rakt av på drivknuts damasker och allt som man normalt inte vill ha klet och kladd på!!
TommyP86 skrev:Och att alla ytor oljan kommer i kontakt med blir gult och kletigt. Under huven, i dörrgångar, inuti dörrar (skenor till rutor etc)

Vänd dej till proffsen (dinitrol mfl)
Det är vaxet man måste spruta på för att "binda" oljan som är gulaktig. Gör man det själv kan man "hoppa över" den biten. Fördelen med det jag beskrev är att det är lätt att tvätta av med "vanlig" (e.v) miljövänlig avfettning efter några dagar. Använder man "ren" linolja kan det sitta ordentligt i nederkantera på dörrar och trösklar on man inte tvättar på några veckor/månad.
Nexus skrev:De nötterna täckte inte kardan axel mm så blev vibbrationer i hela bilen
Det är den stora nackdelen med "hårda" medel typ "body", Dinitrol, Tektyl m.f. Sprutar man med olja "stänker" det bort överskottet på roterande delar på några 100-tal meter.
Nackdelen med olja är att man får "göra om" det efter 1 - 3 år, beroende på hur mycket man kör. Sedan är det ju numera inte riktigt lagligt att spruta med olja, men jag vet inte hur det är med linolja (borde vara miljövänligt). Ren rapsolja funkar inte, den "härsknar" och börjar lukta illa efter några månader.
När jag höll på med detta sprutade vi (dom sista åren) c:a 200 bilar varje höst. Ofta kom samma kunder tillbaka varje år. En av dom bilarna vi sprutade "mest" (Om man inte räknar våra egna) var en Ford Granada Kombi -80. Den hade 3 olika ägare under 15 år som betalade 200kr i början och 500kr i slutet för att få den sprutad varje år. Den såldes vidare utanför "vårt område" i mitten av 2000-talet, fortfarande helt rostfri. Alla bilar jag har haft sedan runt -85 har ingen blivit mer rostig under tiden jag har haft dom (inräknat frugans, våra döttrars bilar) Inräknat även min nuvarande 745-a som jag sprutade ett antal gånger under föregående ägares tid (min svåger) Frugans förra bil (Passat -96) var den sista bilen som sprutades. 2003 såldes lokalen och jag fick inte vara kvar.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag är lite partisk, höll på med oljesprutning i nästan 20 år. Vi använde begagnad vegetabilisk hydraulolja ( linoljebaserad) blandad 50/50 med kallpressad rapsolja. Det fungerade riktigt bra. Det var såpass lättflytande att det kröp in i alla "skrymslen" samtidigt som det torkar såpass så allt inte rinner bort. Det närmaste man kan köpa är nog typ detta,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... at-362423/ + en sådan här,
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... uta-15457/ Och för underredet, det fans i alla fall förr något som vi kallade bodyspruta. Ungefär som sprutan ovan men med ett kort munstycke. Nackdelen med detta äe at det kräver en kompressor och det kostar ju. Det finns fortfarande "folk" som gör detta jobb för en rimlig peng. Att lägga på en "hård" yta på ett äldre underrede på en bil som används i daglig trafik året om, det tror jag inte på. Det viktiga är att oljan kommer in i alla balkar, dörrar, tröskellådor. Alltså där man inte ser. Själva utsidan på underredet börjar det inte rosta först

Mvh
Lennart
"Oljesprutningen mena jag att var vanlig på 80 talet? Det dåliga med den är att den löser upp underredsmassan under bilen så bilens ursprungliga rostskydd försvinner, bodyn lägger sig som ett lager över. Det kör jag på mina bilar iaf", fick jag till svar av en bekant! Stämmer det egentligen?
I ett tidigar inlägg skrev jag så här,
Det viktiga är att oljan kommer in i alla balkar, dörrar, tröskellådor. Alltså där man inte ser. Själva utsidan på underredet börjar det inte rosta först
Darrell skrev: Det dåliga med den är att den löser upp underredsmassan under bilen så bilens ursprungliga rostskydd försvinner,
Om du använder förorenad spillolja, så kan det göra det. Det beror annars på hur ofta det sprutas
Darrell skrev:bodyn lägger sig som ett lager över. Det kör jag på mina bilar iaf", fick jag till svar av en bekant! Stämmer det egentligen?
Om man inte "stänger in" smuts och fukt, vilket är väldigt lätt. Bilarna (inte alla) har ett ganska bra "grundskydd" mot skador under. Varför förstöra det med ett lager till?? Det är bättre att kolla noga och fylla i där det är skadat.
Under dom åren jag höll på (det blev ganska många bilar) hände det 2 gånger, Farsans 144 -72 (som jag senare själv körde i många år) som sprutades varje år i mer än 20 år. En jobbarkompis hade en tidig 740 (-84 - -85) som också sprutades varje år, där blev i princip hela bilen (även hjulhusen) plåt rena. Men rostade dom? Icke. Jobbarkompisen gick i förtidspension ungefär samtidigt som vi slutade, så jag vet inte hur det gick med den sedan. Farsans 144 står i en trädgård och har börja rosta, den såldes till en ung grabb 2008 och har stått på samma ställe sedan dess.

Mvh
Lennart
En oljebehandling görs väl under hela bilen? Och som jag uppfattar det som så verkar ju oljebesprutning rekommenderat då iaf? Vilka pengar kan det handla om? Iom att behandlingen får göras om på nytt regelbundet! Och om jag ifrågasätter här lokalt där jag bor om någon kan göra det, då ska jag se till att behandlingen blir miljövänlig eftersom den fungerar bäst?
White skrev:Brukar först spruta med Dinitrol ML (tunnflytande) som tränger in i alla skarvar, sedan får detta torka över natten. Därefter sprutar
jag Dinitrol CAR (underredsmassa).

Underredsmassa är inte oljebesprutning det då eller?

Jaha den mindre än 11.x kWh? Det är m&ou[…]

Hej allihopa detta är mitt första inl&au[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]