NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyss ärvt en V50 Drive e 2010 års modell. Gått ca 9000 mil.
Jag kör ca 1 mil per dag ToR till jobbet och har läst mycket om partikelfilter problem som kleggar igen vid ofta kortare körsträckor och dieselvärmare som inte blir tillräckligt varm och gör inte sitt jobb när man kör kortare sträckor.
Kommer dock köra längre sträckor (ca 10 mil) på helgerna och även en mycket längre sträcka (ca 100mil) en gång i månaden.

Hur ska jag göra? :roll: Byta bil till en bensin eller köra på med V50 Drive e och se till att den går sina mil på helgerna för att rengöring av partikelfiltret ska göras, motorn bli varm etc.

Mycket tacksam för svar!
:D
/Anders
Kör till dess problem uppstår. I värsta fall måste du byta filtret men det ska ändå bytas vid 12000 mil.
Lövet skrev:Kör till dess problem uppstår. I värsta fall måste du byta filtret men det ska ändå bytas vid 12000 mil.
Förstår vad du menar och det är klart att jag kan låtsas som det regnar och bara köra på tills dess problem uppstår.
Men det är ju problem jag vill motverka. Funderar på om bensin kanske är ett bättre alternativ? Hade du tex kört på till problem uppstod eller hade du funderat på att byta till bensin? ?:-/
Fick ett rätt speciellt tips av en bilmekaniker.
Kör på motorväg på 3an upp till ca 4500 varv i ca 20 min.
Då kommer partikelfiltret upp i sådan extrem värme att det rensas och behöver inte bytas på betydligt längre tid.
Låter rätt läskigt att maxa bilen på det sättet. Men han verkar ha väldigt bra koll. Han jobbar ju heltid som bilmeck.
Bilen håller själv reda på sin regenerering. Det räcker med att köra i normalt tempo. Bilen kommer vilja regenerera filtret med ungefär 100 mils mellanrum. Det räcker alltså att du kör en rejäl långresa (men med normalt körsätt) med det intervallet.
Lövet skrev:Bilen håller själv reda på sin regenerering. Det räcker med att köra i normalt tempo. Bilen kommer vilja regenerera filtret med ungefär 100 mils mellanrum. Det räcker alltså att du kör en rejäl långresa (men med normalt körsätt) med det intervallet.
Ok! Tack för info. Ska se till att inte maxa den på 3ans växel då utan låta den sköta regenereringen på egen hand. :wink:
Blir ju som sagt ca en långresa i månaden så då borde den vara okej underhållen.
valln skrev:Fortsätt och kör bilen!
Om du ska byta in bilen på volvo kommer du inte att få så bra betalt.
Nej jag hade inte tänkt byta in den på volvo utan sälja den privat i så fall.
Bilen är ju värd ca 100 tusen och det kan man ju köpa en rätt bra bensin driven bil för om det skulle vara bättre för mig att byta drivmedel.
Att tokvarva en diesel är inget bra.
Fundera lite över din körsträcka då du måste köra minst 1500 mil pr. år för det ska vara lönt att köra diesel. Kostnaden för skatt ligger på knappt 4000;-/år. Reservdelarna till motorn är relativt dyra men övriga slitdelar ligger på en någorlunda rimlig nivå.
Vad jag vet har 2010 års modellerna underhållsfritt partikelfilter så du slipper klabba med eolysvätska. Jag rekommenderar inte att köra längre än den rekommenderade körsträcka på 12.000 mil mellan filterbyte då det kan uppstå en massa konstiga och svårhittade problem, något jag har blivit ganska medveten om.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]