Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ztruck
Hej, måste få svar från dom som VET!!
Glad över att hittat en 531 topp m VX3 kam på lokala skroten som jag tänkte skruva på min 745 -92 b230f med rex/regina systemet SÅ råkade ja läsa en gammal tråd om någon som kände några som hade fått problem med tomgång o sånt av bara detta bytet(pga regina?)
Kan detta stämma?? är lite deppig nu, vill ju bara få en något piggare bil.
JAG tycker om bara alla givare etc är ok så ska väl det funka utan problem?
av jesper13
jag har 531 med vx3 på min 745 1992, funkar fint, märkte ingen skillnad på tomgång efter bytet

bara att klämma på toppen o köra, jag rekommenderar en större kat från turbo/16v också, den gör stor skillnad.
av ztruck
jesper13 skrev:jag har 531 med vx3 på min 745 1992, funkar fint, märkte ingen skillnad på tomgång efter bytet

bara att klämma på toppen o köra, jag rekommenderar en större kat från turbo/16v också, den gör stor skillnad.
TACKAR precis vad jag ville höra......jo i samband med bytet så skall extraktorrör+ 2,5" sportkat samt 2,5" resten av vägen med 2 dämpare byggas/slängas på....även ny lambda bara för att..
av jesper13
det borde bli bra

jag har 531 med VX3, extraktor, 16V kat, original avgas efter det, insatsfilter, något höjt bränsletryck. den rör rätt ok på sig. kommer fint hela vägen upp till 6000 varv, aningen svagare på lägsta bottendraget men det gör inget.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]