Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945000
Har fått ner kardan, men får inte isär den. Trodde den skulle gå att dra isär för hand bara. Gör jag något fel eller finns det något tips. Har provat att knacka lite. Är det bara att knacka hårdare? Törs man värma?
Användarvisningsbild
av lennarte
Dert ska bara vara att "rycka till". Det är en gummidamask över splinsen som hålller emot. Märk up hur den sitter bara. kommer den inte på samma ställe igen så kommer bilen att försöka "kasta ut" dig när du kör sedan. Senare modeller har en splines "ifylld" så det inte ska gå att sätta ihop fel

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
"Pilla" loss damasken och spraya på med 5-56, WD-40 eller liknande. Det ska löpa lätt där, annars har du problem.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
får du isär kardan ta sen lite kopparpasta i splinesen det verkar många tycka att det är skit jobbigt att göra för det drabbar ju nästa ägare inte mig typ.
det har väl troligen rosta ihop. annars får du nog tyvärr bita å skaffa en annan.
funderar även på om det kan ha blivigt grader i splinesen inget jag sett själv dock.

Med vänlig hälsning hasse.
av 945000
Ok, tack för svaren. Jag har sprayat och ska låta det verka en stund. Någon som har nån åsikt om att värma lite? Någon fara med det?
av 945000
Fick isär den till slut ifall nån undrade. Försöket med wd40, värme och slägga först, hjälpte inte. Gav nästan upp, men hittade idag nåt tips om crc Rost Flash, rostlösare med -40 kyla. Sprayade på, tog släggan och tänka sig den lossade! :D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
grattis lite våld är kan vara bra ibland :lol: .

det där rostlösningen verkar bra ska testa den själv vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av erikn
Du lär ju ha haft andra problem när den satt på bilen. Den ska ju kunna röra sig fram och tillbaka i samband med att bakaxeln fjädrar upp och ner. Stumt i kardan betyder ju att någonting annat fått röra på sig i stället.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]