Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VJC
Jag har en XC70 D5 automat 2007 och är inte överdrivet bilkunnig, men har fått problem med ett ljud som börjat uppstå mer och mer under dom senaste veckorna.

- Det är ett plåtaktigt smattrande ljud, kanske 10 slag per sekund beroende på motorvarv och hastighet (typ i takt med bilens vibrationer).

- Bara i vissa varvtal och hastigheter (typ vid 75 km/h och 1600 rpm). Aldrig i friläge oavsett varvtal.

- Oftast inte vid acceleration eller inbromsning utan smyger sig fram när bilen fått en jämn hastighet och jämnt varvtal (spec när man släpper på gaspedalen)

- Ljudet låter som att det kommer från motorrummet eller under bilen men ljudet är svårplacerat och skulle kunna komma från bakdelen av bilen också. Det hörs betydligt mer om man vevar ner rutan så ljudet kommer iaf från utanför kupén.

Trodde ett tag att det kunnat vara en sten eller liknande som letat sig in och studsar någonstans, men ljudet verkar vara lite för taktfast för det.

Jag har försökt hitta något som sitter löst eller så eller som har ett liknande metalliskt läte när man knackar på det men har inget hittat. Finns det några teorier om vad som skulle kunna vara fel eller hur jag ska gå till väga för att hitta felkällan? Tack!
Användarvisningsbild
av Perra83
Stick in snaggen framför höger bakhjul och lyssna. Där hör du pumpen till dieselvärmaren tydligt.

Starta värmaren med direktstart i färddatorn utan att starta motorn. Gå sedan bak och lyssna.
av gälleryd
Kan det väre din avgas, där rammar kardanen, xc70 avgas är jo känt for att slå sig ?????
forlått mit svenska :( , är dansk i Sverige.
vh jan(ne)

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]