Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en s60 t5 från 2004.
Mitt problem är att bilen är otroligt svajjig på motorvägen.
Jag har bytt länkarmar, yttre styrled, spindelled och stabilisatorstag på båda sidorna fram. Däcken är 225-45 17 XL dubbdäck vilket står för extra load.
Jag misstänker att det är bussningarna som gett sig men väljer att fråga först eftersom jag redan lagt ner så mycket pengar.
Om jag kör i exempelvis 120 så börjar bilen dra åt alla håll såfort vägen är det minsta orak. Har varit nära att köra av vägen ett flertal gånger även om jag har farthållare och kör lugnt. Det känns som att chassit inte sitter ihop och glappar men jag kan inte höra nåt eller känna nåt. Det enda som händer är att bilen svajjar som sagt.

vart sitter alla bussningar? Behöver en liten karta så att jag kan hissa upp den och känna efter överallt.
Alla förslag är välkomna.
Inre styrled, fjäderbussing, fjäderbenslagring kan også göre dett, har just byttat på min xc70(06). jag åker med 235-55-17, och dett funker ok.
vh janne
För några år sedan vandrade min bil över vägen lite hur som helst.
I samband med en service bad jag dom titta på felet. Dom sade att yttre styrlederna var dåliga. Köpte nya, kröp under bilen och konstaterade att det inte var dom yttre utan dom inre som var riktigt glappa...
Bytte dom inre och sedan har det varit OK.
Hej Knatch

Min fundering efter att vad jag ser har du bytt allt som skulle kunna vara dåligt.

Vad har du för dimension på däcken?

Min egen erfarenhet är att har man bredda däck måste man frångå original inställningen på framvagnen och ställa lite extra toe in. För att slippa att bilen vill svänga åt höger eller vänster i motvägsfart vid minsta lila väg förändring.

Skulle du ha normal stora däck på skulle jag rekommendera att ändå prova lite extra toe in och se vad du tycker.
Enklast gör du det genom lossa ställ muttern och sen med blad mått ställ om ta exakt lika mycket på båda sidor.

Min sommarbil kör jag med 1mm extra på då förvinner allt svaj direkt och bilen går spikrakt fram även vid lite dålig motorväg.
Då blir det till att byta fjäderbensäte och fjäderbenslagring samt inre styrled.

Jag kör med 225/45-17 på däcken så det är så orginal som det kan bli.
jag behöver gärna veta vart alla bussningar sitter, jag har bytt övre motorfästet och allt i motorutrymmet.
Precis bakom framdäcken så sitter det 1 stor bussning som liknar en hockeypuck, kan det hjälpa att byta dom oxå eller finns det mer bussningar?
Knatch skrev:Då blir det till att byta fjäderbensäte och fjäderbenslagring samt inre styrled.

jag behöver gärna veta vart alla bussningar sitter, jag har bytt övre motorfästet och allt i motorutrymmet.
Precis bakom framdäcken så sitter det 1 stor bussning som liknar en hockeypuck, kan det hjälpa att byta dom oxå eller finns det mer bussningar?
original och original. Är väll ett opion vall? Kanske standard på R modeller.

Men Just Den däck dimensionen har jag hört flera som haft just det problemet på N serien svajig spårig gång med. (polaren sålde till och med sina för dålig gång med dom tyckte han)

Gör som du vill men min medicin blir ställ in Toe inen på framvagnen
Andis skrev:
Knatch skrev:Då blir det till att byta fjäderbensäte och fjäderbenslagring samt inre styrled.

original och original. Är väll ett opion vall? Kanske standard på R modeller.

Men Just Den däck dimensionen har jag hört flera som haft just det problemet på N serien svajig spårig gång med. (polaren sålde till och med sina för dålig gång med dom tyckte han)

Gör som du vill men min medicin blir ställ in Toe inen på framvagnen
med orginal menar jag den dimensionen bilen är specad för från fabrik.
Jag lovar dig att det har ingenting med toe in att göra, allt jag vill är att få tillbaka bilen som den var förut. För nånting har hänt som gör att den svajjar så kraftigt. Därför kommer jag att byta inre styrleden, fjädersäte och fjäderbenslagring samt alla bussningar i fram och bakvagn. Men jag behöver fortfarande en karta som visar var busningarna sitter så jag undrar om någon vänlig själ kan ladda upp en sån :)

Mvh

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]