Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Önskar goda råd i mitt dilemma. Är spekulant på en V70 T4F Powershift -2012 som gått 15600 mil och är fullservad på Volvo. Av någon anledning har man tyvärr missat att byta oljan i växellådan vid 9000 mil. Som jag ser det har jag 2 alternativ:
1: Backa från affären helt med tanke på hur lådan mår efter att ha gått 6600 mil efter rekommenderat oljebyte.
2: Köpa bilen, men dra av priset för ett oljebyte och göra det direkt efter köpet.
Tar gärna emot andra synpunkter från er som har erfarenhet av dessa bilar, gärna snabbt :lol:
Måste bestämma mig innan helgen.
Senast redigerad av 1 Tomisco, redigerad totalt 0 gånger.
Köp bilen ändå, powershift växlar jättefint, något oljebyte är inget som behövs.
Jag hade hoppat om den inte är billig! Dom lådorna är jäkligt känsliga och ett missat oljebyte brukar sluta med problem
mortimer skrev:Trodde inte det fanns något intervall på byte av olja i lådan när bilen går i privat bruk ? Taxi är ju en annan sak dock.
Jovisst är där byte av den. På 8000 mil på min bil oavsett användningsområde.
På VAG är det 6000 mil mellan byte i DSG och Haldex.

Alla garantier osv har gått ut och går lådan bra så BORDE det inte vara några problem, MEN jag har nog krävt ett bra prisavdrag och en rejäl genomgång av lådan om jag skulle köpt den.
Kan tillägga att jag i så fall kommer att välja till Solids garanti(medium) i 2 år. Men om man läser det finstilta så står det att bilen måste vara servad enligt fabrikantens anvisningar. Och det är den ju uppenbarligen inte. Det är förvisso ett bra pris på den, men jag är tveksam.
Är du verkligen säker på att dom missat att byta oljan vid 8000 mil?
Om den är fullservad på Volvo så är det ju riktigt dåligt. Men det kan ju vara en order ifrån ägaren också.

EDIT: Nu fick jag inte in i min skalle att det är 3000 mils intervaller på T4F och därför skrev jag 8000 ovan. Menar 9000.
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]