Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skitgubbe
Hej! Jag har en V70 2,5T 98 där kylfläkten går hela tiden den slår igång så fort man startar bilen sen går den konstant? Den fortsätter även att gå en lång stund efter att man stängt av bilen, ibland tills batteriet är helt tomt! Vad göra?
Användarvisningsbild
av SvenB
Fläkten kan gå en stund efter du stängt av motorn. Men om den fortsätter att gå väldigt länge (batteriet tar slut) har du fel på givaren som styr fläkten,
av *pettson*
1/ Läs ut felkod.

2/ Felsök även om kod finns.

3/ Åtgärda.

En fråga: Hur står tempmätaren i bilen? Jag menar eftersom styrdonet använder motortempgivaren som informationskälla till om fläkten ska gå eller inte. Fläkten har ingen egen givare i kylaren.

Det finns väl egentligen tre saker att välja på: En felaktig tempgivare eller ett kylfläktsrelä som inte mår bra. Eller en kombo. Vore givaren boven BORDE fläkten stänga av sej efter drygt 10 minuter. Huruvida ditt batteri tål det eller inte, ja det hänger mest på skicket på ditt batteri. Det ska tåla det i alla fall.
Men felsökning ihop med kod avslöjar vilket.
av skitgubbe
Problemet löst! Var lite lurigt då där ej fanns någon felkod och tempmätaren stod normalt men jag bytte motortempgivare och nu funkar det!

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]