Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte höra ifall någon vet varför det är så få Volvo V70 II 2,0D tillsalu på blocket?

Har funderingar på att byta bil från en Golf 5a 140 hästars diesel till en V70.
Men har hört att 1,6 dieseln är väldigt slö?
De kan jag faktiskt tänka mig, en ca 400 kg tyngre bil än den jag har & mindre att köra med.
Därför jag tänkte på 2.0 dieseln istället, har ju lite mer att åka med trots allt.

Men vilken V70 ska man köpa? Vill ju ha en diesel som går så billigt som möjligt & drar släp ibland, mest vintertid men är max 5-10 ggr per år.
Golfen snittar en förbrukning på ca 0,5 liter per mil sett på hela året. Vill ju ha någon likvärdigt men är väl kanske att glömma i en V70?

V50n känns väldigt liten? De känns som min nuvarande golf är större än v50 invändigt?

Tacksam för hjälp och tankar =)
Min kära dam kör sannerligen varken fort eller med några vilda accelerationer, men när hon körde sin dotters V70II med 1,6-liters diesel tyckte till och med den kära damen att den bilen är slö. Förviss kör hon annars antingen 2,5T (210 hk) eller D5 (230 hk), men ändå.

Det finns ju D3 i både 2,0 och 2,4-litersutförande. Själv kör jag alltså D5 (230). Den tar ungefär en dl mindre per mil än vad min 854 Turbo gjorde, eller ca 0,75-0,8 l/mil. Då ingår allt i detta genomsnitt, även släp- och husvagnsdragning då och då. Samt att det är en automatväxlad AWD i XC70-skepnad (högre luftmotstånd än V70).
Var inget större fel på 2,0D men det var en väldigt bullrig motor - faktiskt värre än både 1,6d och 2,4 (ingen av dem är tyst och sofistikerad). V70II är dock bra ljuddämpad så det funkar. 2,0D är mycket hållbar och den är bra mycket piggare än 1,6d. Skulle säga att den är jämförbar med 2,5T 200 vid normal landsvägs- och motorvägskörning om man inte växlar ner. 1,6d är slö by any measure...
PH
AndS skrev:
Kimmen90 skrev:Orsak till att 2.0d blev kortlivad?
Var väl en 4-cylindrig Ford-motor och bilarna med 2,4/D5 kostade inte mycket mera med olika erbjudanden, samt som det skrivs den hade en råare gång så provkörde man både blev den nog bortvald i det momentet.
Nix ingen Fordmotor utan en PSA.
Har bara provat den i V50 när den var helt ny runt 2005 så kommer inte ihåg så mkt förutom att den var ganska pigg.
mattish skrev:
AndS skrev:
Kimmen90 skrev:Orsak till att 2.0d blev kortlivad?
Var väl en 4-cylindrig Ford-motor och bilarna med 2,4/D5 kostade inte mycket mera med olika erbjudanden, samt som det skrivs den hade en råare gång så provkörde man både blev den nog bortvald i det momentet.
Nix ingen Fordmotor utan en PSA.
Har bara provat den i V50 när den var helt ny runt 2005 så kommer inte ihåg så mkt förutom att den var ganska pigg.
Oki. dock satt den även i Ford.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]