NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Inviger forumet med ett första inlägg :)
Ägt 240,740, 850 m.fl tidigare och nu efter att ha kört Audi ett par år blev det en V50.

Jag klurade på dummyknappen som sitter nere vid ciggtändaruttaget/DSTC-knappen i mittkonsollen, vad är det som ska sitta där som just min farkost saknar?
Och, det viktigaste, kan den återanvändas för något annat eller är det någon fördraget där som tar plats?
Har kikat lite i forumet men ingen har riktigt varit där och grävt vad jag lyckats hitta iallafall :)

Eller finns det fler dummyknappar någonstans så må va enklare att använda sig av tro? Har kikat runt lite men inte supernoga och inte sett flera.
Vill ju helst dra så lite kabel som möjligt.

Ska in med en dator (ja, en liten rackare) i bilen och vill inte köra den i cigguttaget konstant, utan kunna styra det hela via knapp istället.
Användarvisningsbild
av P210
Har även diskuterats på jag jagrullar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... B6mbrytare

Ett av mina pågående projekt är att fylla mittkonsolen...
Kan upplysa om att strömbrytarna går på CAN bussen och har inbyggda microcontrollers, så att bara hänga på ett par 12V kablar kan man glömma, du får ta lite pyssel och antingen byta ut innehållet eller löda in kablar till ett externt relä för att få till brytarfunktionen och sedan dioder för att få bakgrundsbelysningen att funka...

Här är min främre kontakt för facelift mittkonsol, under BLIS kontakten sitter nu en Biltema tryckströmbrytare Bild
och en diod till bakgrundsbelysningen, den andra knappen var bara ett täcklock där jag nu fällt in ett dubbel-USB uttag som ska anslutas till en 12v till 5v omvandlare på 3A för att bli en fast USB laddare för telefoner och prylar.
Bild
Användarvisningsbild
av HCP
Tack för svar!
Läste den tråden igår, men antog den hörde till annan modell :)

USB-uttag var smart idé, jag kör med ciggplugg med 2st uttag nu men det är ju meckigt och den är ivägen bigtime!
Ska ut och kika lite nu hur det ser ut under min, löda och mixtra har jag inga problems med, men börja busa med Canbus vetefasen om jag vill :)
Användarvisningsbild
av P210
Nä - canbusen har du ingen nytta av, även om brytaren kan skicka in en signal om att tex BLIS ska på måste ju det finnas en utgång någonstans som verkställer (matar ut +12v) där man kan ta den...

Ett undantag vet jag är på V70 där du kan köpa extraljussats med original extra strömbrytare till panelen som ansluts via canbussen, och då finns en kontakt under huven som den styr och där man kan ansluta extraljuskablaget till.

Så att använda "skalet" till att gömma en gammal hederlig brytare är nog det enda. Mitt alternativ var att löda in mig på kretskortet i knappen och använda själva mikrobrytaren/kontaktytorna i originalkontakten för att dra ett extra relä, men det kändes som överkurs, jag ville bara ha en möjlighet att kunna bryta strömmen till min GPS som är inbyggd lite bökigt, har hänt någon gång att den hängt sig och då var jag tvungen att stanna och vrida av tändningen för att den ska hoppa igång igen..
Användarvisningsbild
av HCP
P210 skrev:Nä - canbusen har du ingen nytta av, även om brytaren kan skicka in en signal om att tex BLIS ska på måste ju det finnas en utgång någonstans som verkställer (matar ut +12v) där man kan ta den...

Ett undantag vet jag är på V70 där du kan köpa extraljussats med original extra strömbrytare till panelen som ansluts via canbussen, och då finns en kontakt under huven som den styr och där man kan ansluta extraljuskablaget till.

Så att använda "skalet" till att gömma en gammal hederlig brytare är nog det enda. Mitt alternativ var att löda in mig på kretskortet i knappen och använda själva mikrobrytaren/kontaktytorna i originalkontakten för att dra ett extra relä, men det kändes som överkurs, jag ville bara ha en möjlighet att kunna bryta strömmen till min GPS som är inbyggd lite bökigt, har hänt någon gång att den hängt sig och då var jag tvungen att stanna och vrida av tändningen för att den ska hoppa igång igen..
Kikade lite på min nu, fanns gott om plats och knappen intill va som du sa bara en tom kåpa.

Får man fråga var du hittade modulen för USB-uttaget?
Hade en variant hemma, men det var från ett datorchassi och inte riktigt gjord för bil-el.

Extraljus ska jag hänga på också, såg nu att det fanns färdig kabelstam att köpa. Fast jag lär nog sikta på en led-bar istället för runda klot.

Det var dyrt att bli medlem på detta forum...
Man får en hel del massa ideér att försöka förverkliga man inte tänkt på själv ;)
eBay är the place to go när man ska köpa biltillbehör! Biltema och Jula har säkert billigt också men utbudet är bra mycket större på eBay. :)

Dyrt att va medlem ja, välkommen till klubben! ;)
Användarvisningsbild
av P210
grillchips skrev:eBay är the place to go när man ska köpa biltillbehör!
Jupp - eBay is da shit (eller Aliexpress...) Mitt USButtag är mycket riktigt avsett för en dator, men det gick att mecka i, 15kr på eBay :)
Jag körde ett varv med fräsen i plasten och försänkte den lilla kanten en halv mm, sedan limmade jag dit uttaget inifrån med epoxylim.
Bild
[Bild
http://www.ebay.com/itm/1pc-USB036-8-Pi ... 2ec6b03cd1
Bild
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter ... 2c856218cc
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]