Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
#944764
Hej.
Jag måste byta katalysator på en 740 GL från 1990.
Hur är Biltemas katalysatorer?
Vad rekommenderas annars?
Användarvisningsbild
av lennarte
#944849
Om Biltema säljer dåliga katalytasorer, är dom nog i gott sällskap. Det finns betydligt fler säljare av katalytasorer än vad det finns tillverkare. Om man ska köpa en icke original kat är nog risken ganska stor att det blir samma tillverkare som Biiltema säljer. Hur många år till går en 740? 5 år kanske? 1600 kr delat med 5 är 320 kr om året. Nog kan det vara värt det. Den som har en MIG-svets och lite arbetslust så går det att fixa,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag har en 16V motor, så det är inte samma kat som 8V motorn = betydligt dyrare. Annars hade det suttit en Biltema modellanpassad kat på min 745-a nu .

Mvh
Lennart
av dalldall
#944892
biltemas e inte keramiska vad jag vet, och dom som köper gamla kattar vill inte ens ta i en biltema katt, fast jag har monterat några sådana, och dom funkar utmärkt, fast dom lär inte hålla lika länge som en orginal.
Användarvisningsbild
av lennarte
#944913
dalldall skrev:biltemas e inte keramiska vad jag vet, och dom som köper gamla kattar vill inte ens ta i en biltema katt, fast jag har monterat några sådana, och dom funkar utmärkt, fast dom lär inte hålla lika länge som en orginal.
Det var därför jag skrev, Hur många år till går en 740? 5 år kanske? 1600 kr delat med 5 är 320 kr om året. Nog kan det vara värt det

Mvh
Lennart
av DBS
#945096
Hej och tack för alla synpunkter och råd.
Det är lite så jag känner - inte kosta på för mycket.
Bilen är superfräsch, men ändå en gammal bil.

Det blir nog ett besök till Biltema. :)
av DBS
#953681
Hej.
I lördags monterades en modellanpassad katalysator från Biltema (1.599:-) på 740n.
Kommer just från Bilprovningen och bilen gick igenom med finfina avgasvärden! :D

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]