Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 855 -95 som dör efter ca 5-10 min körning på låga varv, det börjar med att den pluddrar och sen dör.
Försöker jag då starta den så bara maler startmotorn och enstaka fall pluddrar den till. Väntar jag sen tills dagen efter så startar den perfekt igen.
skulle jag köra ut på motorvägen direkt efter start så håller den sig vid liv men börjar jag från start köra innom stan så dör den efter en stund och hår ej starta igen på ca 12h, så här har den betett sig i ca 5 år nu men enbart på vinterhalvåret från 10 grader och neråt.

Det jag har gjort och kollat är:
-Kopplat ut stöldspärren vilken hjälpte lite då det ibland innan gick att starta den men när jag la i 1an och gassade dog den och gick sen ej att starta igen.
-Gnista finns men pluddrar bara lite på startgas
-pumpen går, filter och slangar är bytade (av annan anledning)
-går på alla cylindrar när den väl går.
-tändstift bytade
-bra avgasvärden

Någon som haft samma problem och löst det? Eller någon som vet vad det kan vara?
DayDreamer skrev:Börja med att läsa ut felkoder :)
Oj det glömde jag skriva att jag gjort, där vart en himla massa men efter att raderat dem för ca 4v sedan har det ej dykt upp några nya
Men sen ska jag tillägga att den röda dioden på min bil funkar som den vill och försvårar avläsningen.
Jag tycker det framgår att du har ett temperaturrelaterat fel. Om tempgivaren inte ger rätt signal till styrdatorn, så ställer inte styrdatorn in "rätt värde" på bränsleblandningen till motorn och bilen går dåligt eller inte alls.
Nu vet inte jag hur det är i just din motor, men flera motormodeller har två tempgivare. En för panelinstrumentet. Den är helt inaktuell i detta fallet och är betydelselös. Sedan finns det en som är kopplad till styrdatorn och det är den som det gäller nu. Känner du osäkerhet inför detta så talar du med en verkstad. Själva givaren är inte överdrivet dyr och förhållandevis lätt att byta.
Rådlös skrev:Om tempgivaren inte ger rätt signal till styrdatorn, så ställer inte styrdatorn in "rätt värde" på bränsleblandningen till motorn och bilen går dåligt eller inte alls.
Säger inte att det inte kan vara fel på temperaturgivaren. Men det är egentligen bara vid start det fungerar som beskrivs ovan. Inom någon minut bestäms bränslemängden nästan helt genom lambdareglering.
Black855power skrev:Kollat lmm? min gjorde exakt så med, prova dra ur lmm, blir det någon skillnad så är det ju den,
Jag förstår inte riktigt? Du menar att jag bara ska dra ur den och se om den håller sig igång? Eller när den har dött ska jag dra ur den
Och se om bilen startar?

Går det starta bilen utan lmm kopplad?
Utan LMM går bilen på nödprogram. Fungerar som vanligt, förutom att den blir tokslö.

Du ska koppla ur den med motorn igång. Det ska bli en rätt markant skillnad när du rycker den, så pass att bilen nästan dör - eller t om dör, några sekunder innan styrdonet hinner adaptera sig.
Blir det ingen skillnad är LMMen oftast kass.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]