Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har sökt på forumet men inte hittat något passande. Jag var och besiktigade bilen i förra veckan och fick protokollet:

Växellåda TF-80SC AT - Felkod P074468 - "Momentomvandlare koppling Solenoidkrets".

Någon som vet vad detta är (hur allvarligt/dyrt är det att laga etc)?

Bilen är en XC70 II D5 AWD Aut. MY-12. 8000 mil på mätaren, servad till punkt och pricka by the book.

MVH
Senast redigerad av 1 OptimusPrime, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Kan vara så enkelt som att en ordentlig spolning löser det. Kanske den bara svarar lite slöare än det är tänkt pga lite smuts. Med otur har solenoiden själv pajat, tveksamt om volvo ens gör såna ingrepp, de byter nog hellre hela lådan.
Nja, det enda jag kan komma att tänka på är att det tar en liten halvsekund längre när man skiftar från R till D innan man känner att växeln kommit i läge. Svårt att förklara men ni kanske förstår. Det kom för ett par tre månader sedan. Annars inga märkbara konstigheter. Inga hugg, inga missljud/klonk eller någonting alls.
av rid54
Den enda kopplingen som hör till momentomvandlaren är väl den som är till "lock-up" -funktionen. Ett felmeddelande om den styrande ventilen (solenoid = i detta fall elektromagnetiskt styrd ventil) kan innebära just det, att den ventilen inte funkar och du får inte lock-up i momentomvandlaren när du ska ha det. Märks knappt, annat än på bränsleförbrukningen...

Test: kör i landsvägsfart på plan mark. Ge lite pådrag och släpp sedan gasen, samtidigt som du studerar varvräknaren. Om varvtalet ökar mer än farten, så att säga, när du gasar, så har du inte lock-up. Varvtalet lär sedan sjunka när du släpper gasen. När du gasar igen, så bör varvtalet öka och sedan kan det kännas ett litet "ryck" och varvtalet går ned lite grann, då har du fått lock-up att aktiveras. Om varvtalet i stället "följer gasen", så har du inte lock-up i funktion. Kolla med enverkstad som kan automatlådor (inte nödvändigtvis Volvo, de tycks ofta föreslå byte av växellåda som första åtgärd).

Tillägg: Inte plattan i mattan, utan lite sansade pådrag är vad jag menar.
Var inne på verkstad i dag. Resultatet/svaret blev: inget fel på växellådan. Ibland kan lådan växla fel och generera denna felkod utan att det föreligger något fel på lådan :shock: . Mekanikern återställde felkoden i loggen och nu känner jag mig trygg igen. Sätter tråden till löst.
Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!