Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallen92
Hej!

Hade lös Tändstiften på min V70 , en B5234T4 motor som sitter i den
och hittade ett litet konstigt "hål" i toppen, just bredvid mittersta cylindern.
Bifogar bild på detta. Provade blåsa lite med tryckluft där, då kom det ut luft genom olje påfyllnads locket.
är två skruv hål bredvid, precis som att det är tänkt att man ska kunna skruva loss ett lock där.. Vad är detta till??
och varför skruvar man bort detta lock och inte sätter tillbaka det?
har kollat i Vida och kan inte hitta något "lock" som säljs då jag kollar på cylinder huvud.

Känns som att det inte ska vara ett hål där, direkt
Men någon kunnig för gärna hjälpa mig!

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Karl
Bilagor
Hål i toppen.jpg
Hål i toppen.jpg (277.65 KiB) Visad 198 gånger
av *pettson*
Bilar utrustade med luftpump har en backventil ansluten i det hålet. Då är det också ett hål i topplocket som leder ut vid avgasventilerna, man ansluter då backventilen på toppen och blåser ut luft vid avgasventilerna.
På bilden är det inget sånt hål i själva toppen, så där ska inte vara något. Oljeläcket betyder egentligen bara att limningen till kamkåpan släppt och att den måste limmas om. Det är däremot lite meck att limma om eftersom kamrem måste släppas och likaså fördelare och givare. Sen måste kåpan plockas av och rengöras, kammarna ska ur och toppen rengöras. Återlimmas återmonteras.
Plugg går att få tag i om du mäter storleken och köper hos en motorfirma. Men att plugga det är bara en tillfällig lösning, är det löst där så lossnar resten så småningom med läck på andra ställen.

Tips.. ANVÄND INTE SILICON. Använd den typ av limmande packningslim som det ska vara.
Hej!
Tack för svar.
då jag köpte bilen för över ett år sedan, stod det lite olja i runt där i utfräsningarna, eller vad man ska kalla det.. inte kommit dit ny olja sedan jag torkade bort det värsta, och den grisar inte olja runt ventilkåpan. Byttepackningen runt olje locket. Såg ut som att de kommit där, den var sten hård nämligen.. ska rengöra noga där runt var planen men inte haft tid nämligen.. tyvärr, ska försöka göra det nu istället, men du tror jag måste limma om ventilkåpan? Är inte så sugen på att ha lös kamremen, vill inte få ventilsallad ;) ,
på turbo motorerna ska det sitta en plugg där eller? För de är vål bara sug motorerna som har luft pump?

mvh karl
av *pettson*
Om inte oljan kommer därifrån.. tja då behöver du ju inget göra? Kommer oljan därifrån så behöver det tätas.
Nej.. INGEN har en plugg där. Det är limmat runt hålet i kåpan och därför är det tätt i vanliga fall.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]