Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Har en trimmad 2,4t som jag nu ska byta motorolja på. Tidigare har jag inte brytt mig särskilt vad nu verkstaden har hällt i då jag antagit att de vet bäst :roll:
Ska nu lämna in bilen på en verkstad då min "vanliga" gått i KK och tänkte därför köpa med mig grejer så får de bara göra själva jobbet. Men vilken viscositet (stavning?) och är något märke att föredra framför något annat? (ej biltema eller liknande)
Emellanåt så får bilen kallstarta och ibland får han gå lite hårdare, mestadels sommartid. Byter olja var 700mil iom trimmningen.

MVH
Tette
Användarvisningsbild
av milktrucker
du ska inte titta så mycket på viskositet, utan på vilka kvalifikationer oljan har och vad din motor kräver för specifikationer enl ACEA.
i Europa har vi en standard som heter ACEA som beskriver oljans egenskaper, bl a hi saps(A/B)eller low saps(C). Finns en uppsjö av olika kvalifikationer med samma viskositet.

Din B5244T* kan du köra på ACEA A3/B3/B4.
Beroende på var du bor väljer du sen viskositet, tunn olja kiruna(0W-40, passar -30*C) och lite tjockare i trelleborg(5W-40, passar -25*C).

Oljebytet kan du göra själv, det tar inte så lång tid. Under med ett stort kärl och lossa oljepluggen med .....tror det är nyckel 13.

Eftersom du byter olja så ofta finns ingen anledning att köpa den dyraste, eftersom alla A3/B3/B4-oljor klarar mins 3x den intervallen du valt.
Själv köper Q8 Oils 5W-40 ACEA A3/B3/B4 till min B5244S, likadan konstruktion som din motor, fast utan turbo.
Q8 Oils gör bra olja till bra pris. Köper 20 liter för 1260 kr på swedol.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]