Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Har Sensus connect premium sound (eller vad stora stereon heter), och när jag beställde bilen sade säljaren sade att det inte var någon dunka-dunka stereo, utan mer åt Hifi-hållet.

Bra det, Hifi är ju fint!.

Fick bilen, ljudet låter apskit, trodde det skulle kunna spelas in, men efter ca 400 mil så låter det fortfarande som en transistorradio.
Det finns INGEN bas på normala ljudvolymer, spelar man högt, dvs 75% eller mer av volymmätaren så blir det rätt ok ljud, men det finns ingen ljudbas och ingen snärtbas, basen släpar bara. Det låter dynga helt enkelt, min lilla Bluetoothhögtalare för 1000:- jag har i köket hemma har renare och mer definierat ljud.

I min gamla S80 MY2010 med High performance så var det mycket bättre ljud.... otroligt...

Sen det med volymen, att lyssna på P4 Örebro kräver ca 50% på volymmätaren för att få normal lyssningsvolym, och då kan alla i bilen fortfarande prata med varandra UTAN PROBLEM.
I min gamla bil när man vred upp volymen till ca 50% då var det HÖGT!! och RENT!!. Körde man upp till 75% eller mer i den blev det rejält disco i bilen jämfört med med V60n...

NU TILL DEN STORA FRÅGAN:
I morse när jag åkte till jobbet, växlade jag radion från Megapol eller nåt till P4, och helt plötsligt hade jag en tung fin bas!! DOCK bara i ca 20 sekunder, sedan ströp stereon på något vis basen och det blev transistorljud igen.
Vafasen är detta för skit. Ska åka till återförsäljaren men bilen, men tänkte kolla om någon av er har någon som helst information om era upplevelser om denna stereo att bidra med innan?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning Patrik
Användarvisningsbild
av Kite
Jag har inte jättemycket erfarenhet av liknande system egentligen men upplever inte samma som du beskriver med mitt MY15 premium sound paket till V60n utan det finns bastryck. Antar att du har kollat igenom alla ljudinställningarna så det inte är något knas där. Har du någon bekant med ett liknande system som du kan provlyssna på och avgöra om det är problem med din bil eller om du upplever samma med övriga bilar? Låter annars som en sak för återförsäljaren att lösa om det är fel på bilen.
Användarvisningsbild
av Strebern
Kite skrev:Jag har inte jättemycket erfarenhet av liknande system egentligen men upplever inte samma som du beskriver med mitt MY15 premium sound paket till V60n utan det finns bastryck. Antar att du har kollat igenom alla ljudinställningarna så det inte är något knas där. Har du någon bekant med ett liknande system som du kan provlyssna på och avgöra om det är problem med din bil eller om du upplever samma med övriga bilar? Låter annars som en sak för återförsäljaren att lösa om det är fel på bilen.
Har provat att ställa om allt, men inget hjälper, kör i stort sett på fabriksinställningarna, de funkar minst illa.
Vrider jag upp basen så blir den bara brölig och släpig, den saknar kraft och snärt.

Har mailat återförsäljaren så får vi se vad han säger, men det är ju alltid bra om man får andra synpunkter så man har lite kött på benen inför diskussioner.

Med vänlig hälsning Patrik
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Usch ja, inte roligt att ha fel på ljudanläggningen i bilen, det är ju en sak som verkligen kan göra en riktigt irriterad på bilen! Det är mycket möjligt det har gått fel till vid monteringen eller liknande för jag har kört en fullutrustad S60 -14 med prumium sound och den bumla och spraka och knastrade och bluddrade fruktansvärt när man lyssna över halva volymen! Bara att försöka reklamera bilen om dom inte klarar av att fixa högtalarna! Det ska låta rent & fint redan från Dag 1 även på hög ljudvolym.

Jag har provkört lite olika bilar och har en bil själv med premium sound.

1. Harman Kardon det senaste systemet måste jag säga att det är det sämta volvo stoppat in i sina bilar på länge. Man kan inte ens lyssna på hög musik i bilen. När man skruvat upp volymen på i t.ex V60 på max, så går gamla dynaudio på samma volym när man har skruvat upp det till hälften.

2. Sen har vi i mitt tycke det tidigare PS systemet Audessey det kan man spela högre musik än harman kardon men kanske lite mindre klart ljud. Kör ibland en XC60 PS med sub den kan man spela högt och basar väldigt mycket.

3. Dynaudio det bästa. Blev riktigt förvånad när jag köpte min bil att det lät så bra, bra och fint tryck i högtalarna, man kan spela riktigt högt men ändå fint och klart ljud och lagom bas ifrån högtalarna. Även tidigare high performance lät väldigt bra.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag fortfarande tycker det är värt att lägga till Premium sound harman kardon om man har möjlighet till det, då det ändå låter betydligt bättre än high performance.
av toast
Olika radiostationer har olika sorts ljudutsändning. Vilket ger lite olika möjligheter i premium sound meny. Kommer inte ihåg exakt vad. Men kanske kan hjälpa dig att hitta något problem eller samband. ..
Användarvisningsbild
av MartinS
De kommersiella kanalerna sänder ju i skitkvalitet, där snackar vi transistorradio... P-kanalerna har bättre ljud, men skall man snacka ljud i en bil är det ju inte radio man skall lyssna på direkt.
Användarvisningsbild
av Strebern
MartinS skrev:De kommersiella kanalerna sänder ju i skitkvalitet, där snackar vi transistorradio... P-kanalerna har bättre ljud, men skall man snacka ljud i en bil är det ju inte radio man skall lyssna på direkt.
Visst är radio taskig kvalité, men det är samma problematik med spotify med kvalité 320kb, dvs CD-kvalité
av tunnis
Har harmankardon och sub i min och ljudet är en stor besvikelse. Som ni skriver, det är låg ljudnivå och ingen snärt i basen. Börsen bara bullrar och får bilen att skaka. Hade varit mycket bättre att lägga de 15000kr på att bygga ett system via bilstereohandlare.
av Droopy
Harman Kardon låter skit, och någon inspelning hjälper inte, HK är det sämsta PS än så länge, Audessye är ljusår bättre och det är betydligt sämre än Dynaudio. Jag har lyssnat på samtliga i både V60 och V70 och HK är ren och skär dynga, tycker jag.
Användarvisningsbild
av Zanders
Shit det här bådar ju inte gott.. Valde till PS på min s60 som kommer snart och jag förväntar ju mig en wowupplevelse. Nu går ju jag visserligen från performance i en V50 och allt är väl bättre än det.. Men nu blir jag nästan lite orolig :s
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]