Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Priset på bara insticksvärmaren är ca 700:-(tex calix). Menar du bara byta den eller montera en komplett satts?
Montering är svårt säga pris på då jag antar då kommer få lite olika svar vart du än frågar.
av Rådlös
Jag är inte helt säker, men någonting säger mig att din bil är för gammal för att en Volvoverkstad skulle sälja och montera en motorvärmare i den.
Jag gjorde en lite ostrukturerad sökning och fick bara fram elvärmare till nyare bilar: http://shop.bildeve.se/ShowSearchResult ... C3%A4rmare

Så du blir nog hänvisad till alltifrån Biltema till Skruvat (som du har i reklam här på sidan) och motsvarande bilprylvaruhus. Sedan behöver du en verkstad också som gör jobbet om du känner osäkerhet inför det. I det läget när du ändå inte behöver anlita en dyr märkesverkstad, kan du ju själv välja en mindre "kvartersverkstad" i din närhet. Men då skall man vara medveten om att det brukar oftast bli billigare om man beställer alltihop av verkstaden. Alltså en värmare med montering. Du kanske har en större bensinstation i din närhet, som också bedriver verkstad? Dom har ju ofta materialen på armlängds avstånd på en hylla i butiken. Sedan får du boka in en tid.

En snabbkoll på Biltema säger 60 kr för själva motorvärmarelementet (Ingen bild och verkligen lågpris. Kanske med kvalitet därefter?) Men det måste ju tillkomma kabel och monteringsdetaljer (sådant är dyrt) så säg omkring 500 kr för värmaren med tillbehör. Sedan arbetskostnad per timma. Det kan vara allt mellan 500 kr och kanske 1000 kr. Själva jobbet är förhållandevis enkelt och bör vara gjort på 2 timmar. Eventuellt tillkommer också ny glykol. Det brukar kosta 50 - 60 kr litern. Du behöver 4 liter. Glykol skall bytas vart annat år så det är kanske ändå läge för dig?
av Rådlös
Jag kom på en sak till som kan vara bra att känna till.
Om man väljer någon av dom mer kända kvalitetsmärkena, DEFA eller Calix, så har ju dom ett tillbehörssortiment. Dom är byggbara med olika enheter efter egen önskemål. Så är även Volvos eget, men som jag anar inte finns till din modell? Man kan alltså välja kupévärmaruttag och batteriladdare etc. etc. T.o.m fjärrstart, tror jag? Hursomhelst, har man valt ett fabrikat så måste man hålla sig till det i fortsättningen om man vill bygga ut det. Fabrikanterna har sett till att konkurrentens kablar och monteringssatser inte passar i den egna produkten.
av Antbjr
Tanken är att byta den befintliga. Jordfelsbrytaren knallar och löser ut då man har kopplat motorvärmaren så det är nära tillhands att det är själva motorvärmaren som börjar vara färdig.
av Rådlös
Motorvärmarna har i och för sig en begränsad livslängd, men har du mätt upp dom olika delarna? Det kan ju vara kablarna också.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är ju relativt enkelt kolla. Bara koppla ur själva värmaren och se om säkringen fortfarande löser ut. :-)-)
Värmaren är inte svår byta. sitter bara med en skruv. Lite trångt och kladdigt med glykol men max 30 minuters jobb skulle jag säga och då ingår tappa ur glykolen mm.
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]