NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robin2161
Hejsan,

Tänkte nu lämna in bilen på service och har begärt kostnadsofferter från lite olika verkstäder.

Bilen har gått snart 12 000 mil och den har gått cirka 2500 mil sedan senaste servicen. Det jag vet behöver bytas är hjullagret på höger framhjul. Utöver det är jag enbart ute efter en basservice.

- Lokal bilverkstad har gett offert på 8500kr. Inklusive byte av eolysvätsk(1500kr) och hjullager (2700kr).
- Rejmes har gett offert på 13 500kr. Detta är EXKLUSIVE byte av hjullager.

- Avvaktar offert från Mekonomen.

Oavsett om priset nu blir 8500kr så tycker jag det är väldigt mycket för en basservice samt byte av hjullager. Är jag helt ute och cyklar eller är detta ett normalt pris?

Mvh Robin
Användarvisningsbild
av SvenB
Du skriver "Basservice". Vid 12.000 mil är det en större service än bas. Du skriver "Byte av eolysvätska, det tyder på att du har en 2,0D eller 1,6D. Då tror jag att de, åtminstone Rejmes, kan ha räknat med byte av partikelfilter som enligt serviceplanen skall bytas på dessa motorer vid 12.000 mil. Men vid 12.000 mil byts oavsett både bränsle och luftfilter m.m. Så någon basservice är det inte.
Användarvisningsbild
av oijoij
Det är, som SvenB säger, inte endast "basservice".
Har själv en V50 1.6D -09, och förra året fick jag göra 12.000mils servicen, basservice + intervallservice hette det.

Tillägg: för mig kostade det, om jag inte minns fel cirka 10k med lite rabatt
av Robin2161
Kan inte bestämma mig! Det är ju såna skillnader på de olika... Är det ett MÅSTE att byta partikelfilter?

Om ni hade varit tvungen att välja bland de bifogade företagen samt de ovanstående, vilket hade ni valt? Tackar så hjärtligt för eran hjälp, är helt novis och inte direkt sugen på att bli lurad...
Sannarpsbil.jpg
Sannarpsbil.jpg (116.19 KiB) Visad 1168 gånger
BDS.jpg
BDS.jpg (79.03 KiB) Visad 1142 gånger
Autodena.jpg
Autodena.jpg (140.28 KiB) Visad 1128 gånger
av dongan
Kör själv en v50 drive-09 som i dagsläget gått 15700mil.
Och vid 12000mil så bestämde vi oss för att vänta att byta partikelfilter.
Och den har som sagt snart gått 16000mil.
Se bara till så att det fylls på eolys vätska, är inte med på alla offerter.
av timebandit
Är jag trött eller är inte additiv specat? Det måste ju fyllas på... Eller är det gömt i någon av arbetsbeskrivningarna? Jag hade inte bytt dpf förens det strular.
av dieselputte
Precis, verkar som alla glömt eolysvätskan , så priset lär väl jackas upp med 1200-1500 kr.

Som tidigare nämnt, vänta med byte av partikelfilter tills det ger täta regenereringar.
av Robin2161
dongan skrev:Kör själv en v50 drive-09 som i dagsläget gått 15700mil.
Och vid 12000mil så bestämde vi oss för att vänta att byta partikelfilter.
Och den har som sagt snart gått 16000mil.
Se bara till så att det fylls på eolys vätska, är inte med på alla offerter.
Då väntar jag troligtvis med partikelfilter! Vad har Eolysvätska för funktion och vad kan hända om inte det byts?
timebandit skrev:Är jag trött eller är inte additiv specat? Det måste ju fyllas på... Eller är det gömt i någon av arbetsbeskrivningarna? Jag hade inte bytt dpf förens det strular.
Vad är additiv och dpf? Känner mig dum... ?:-/
dieselputte skrev:Precis, verkar som alla glömt eolysvätskan , så priset lär väl jackas upp med 1200-1500 kr.

Som tidigare nämnt, vänta med byte av partikelfilter tills det ger täta regenereringar.
Verkar som ni tycker att eolysvätskan skall bytas! Vad innebär täta regenereringar?

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]