Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen.

På nästa grej då. Har läst runt en del men är lite osäker.

Jag har haft bilen ett knappt år, den har gått 22000 mil nu och de senaste 2000 milen är mina. Innan jag köpte den hade den fått underkänt på besiktningen för motorlampa så främre lambda var bytt hos bilskutten innan jag såg bilen. Lampan släckt och bilen genom besiktning. Utan att ha kollat sensorn med lupp än så är det en som är skarvad på befintlig kabel. Ska kolla om jag ser fabrikat på den under morgondagen.

Likväl, har ingen motorlampa som tänds men med felkodsläsare har jag P0135. Jag har provat att nollställa den men så enkelt var det så klart inte, den kommer tillbaka. Jag körde en trace på ett antal signaler och fick följande med kall motor:
P0135.jpg
P0135.jpg (25.38 KiB) Visad 7353 gånger
Ger detta någon ledtråd eller behöver jag läsa något annat för att ringa in det?

Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
P0135 motsvaras av ECM-2110.
ECM-2110 Främre lambdasond, värmning. För hög signal, B5244S

Felkodsinformation ECM-2110
Villkor
Om styrenhet motor (ECM) strax efter tändning på registrerar att främre sondvärmningskretsen är kortsluten till jord/spänning, eller om det är avbrott i kretsen, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
Lambdareglering och främre sondvärmning stängs av efter tre omstartsförsök av sondstyrningskretsen.

Felorsak
För hög signal
Signalledning kortsluten till spänning.
Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.

För låg signal
Avbrott på signalledning.
Signalledning kortsluten till jord.
Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.

Felsymptom
Miljölampa tänd.

Eftersom du inte har någon motorlampa tänd borde inte felkodens status vara permanent. Då kan du kontrollera ledningen mellan styrenheten #A18 och lambdasonden #2 med avseende på intermittent kortslutning till spänning.

Är felkodens status permanent kan du kolla resistansen för den främre lambdasondens element mellan #1 och #2. Vid 20 °C ska resistansen vara ca 1,0 Ω.
Hittar du inget avvikande kanske det är lika bra att byta sonden?
Tack, hur vet jag om statusen är permanent eller ej?

Och om omgivningstemp är 0-5 plusgrader, vad är förväntat motstånd då? Har inte så lätt att få in den i uppvärmt utrymme nämligen.

Slutligen: Det motstånd som diagnosinstrumentet visar, är det samma värde som jag får om jag mäter i kontaktstycket med Ohmmätare?
...och om jag nu landar i att köpa en ny sensor. Vill ha en original men vill inte betala Volvos priser. Det går ju att hitta Denso original med kontaktstycke och allt i Tyskland för halva priset. Så länge det är Denso som är märket borde det väl vara samma som säljs "original" genom Volvohandlarna?
Ursäkta spammandet....

Och när jag följer värdena med instrumentet inkopplat rör sig aldrig värdena för främre sensorn. De står stilla enligt bilden ovan medan signal på bakre lambda rör sig lite mellan 0,85-0,95 V.

Lambda = 1 säger väl att det är optimal blandning men om jag följer detta under 10 minuter med varierande gaspådrag, borde inte den röra sig något då momentant?

Current, -0,04mA konstant oavsett kall eller varm motor. Belyser väl ytterligare att värmningen av sensorn inte fungerar enligt mikeymans resonemang ovan. Hittar inget uppenbart på kablaget mer än skarven som föregående ägare gjort då han (förmodligen) bytt sensor.

Att motståndet ligger stilla på 2,32 Ohm under 10 min är väl inte så konstigt, antar att det normalt inte ändrar sig i det korta perspektivet? Men att det avviker så pass mycket från 1 Ohm, är det att förklara med utetemp? I så fall borde det ju förändras när motorn värms?
Lucif3r skrev:Det är NUMRET på lambdan som är det viktiga. Det måste vara en exakt likadan.

Men jo, du kan hitta dom betydligt billigare på ebay t ex än i sverige...
Och eftersom det redan sitter en pirat på min så kan jag inte kolla på den. Bara att ringa handlaren då och fråga? Denso DOX1419 är benämningen som jag kommit fram till annars.
Katalysatorn måste vara minst 300C innan sondregleringen börjar. Motorstyrdonet räknar ut hur varm den tror att katalysatorn är, så stod det på vida när jag felsökte min bil. Jag har fel på min bakre lambdasond den har ett motstånd av 33.60 Kilo ohm vilket är på tok för mycket. Tror att den skulle vara mellan 5-25 ohm när den är kall 20C ??:-/
Värden enligt bilden ovan för min främre sensor rör sig inte ens efter längre färd, så jag börjar vänja mig vid tanken på en ny sond.

Vad ska man ha för antikärvmedel vid montering av främre lambda; aluminiumpasta?
av rid54
Alltså, det finns ju två saker som går att mäta och det är två olika saker, plus att Lambdavärdet inte har med någon spänning att göra, inte direkt i alla fall.
1. Värmemotståndet i sonden, mät bara resistansen; det bör vara lågt (några ohm, det finns säkert nån som vet exakt), det är bara ett värmeelement till sonden.

2. Mätvärdesspänningen från sonden varierar under körning, om systemet funkar, mellan en halv och en Volt UNGEFÄR. Det beror på att styrboxen ändrar bränslemängden fram och tillbaka runt den s.k. stökiometriska punkten, för att katalysatorn ska kunna göra sitt jobb. Mätning här måste göras som spänningsmätning på sondens signalledningar, inte som resistansmätning eller strömmätning.

Lambdavärdet är inte samma som signalspänningen.
V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]