Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hej igen gott folk här kommer lite felkoder som jag har läst ut idag från min bil. Har läst ut dom med vida.

ABS-0091 kommunikation styrenhet : Aktiv
ABS-0093 kommunikation styrenhet : Aktiv

CCM-135 kylvätsketemperatur Signal saknas : Aktiv
CCM-414 Fläktmotor kupétemperatursensor Felaktig signal : Aktiv

CDM-0005 Motortemperatursignal Felaktig signal : Inte aktiv
CDM-000D Kommunikation ECM internt fel : Inte aktiv

ECM-2A0A Bakre lambdasond, bank 1 - Signal saknas : Inte aktiv
ECM-2A2A Bakre lambdasond, bank 1 - värmning signal saknas : Aktiv
ECM-644A Kamaxelreglering - Felaktig signal : Inte aktiv

ABSEN den fungerar vet inte vad den menar ?:-/
CCM den fungerar också kupétemperatursensorn det är väll den som sitter typ bredvid klimatanläggningen.
CCM kylvätsketemperatur är det samma givare som för motortemperaturgivaren?

Dom felkoder som inte är aktiv antar jag att det är gamla koder.

Sen misstänker jag att bakre lambdasonden är skrot efter som den sätter felkod på signal saknas vad tror ni?
Föresten motorlampan lyser.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ser nu att jag glömde att skriva att bilen är av årsmodell 1999 :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Alla som var aktiva kom tillbaka direkt dom andra försvann. Ska kolla imorgon igen och se ifall något mer har tillkommit.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Så där kollade idag igen med datorn och felkoderna som var kvar är.

Dom här två.
ECM-2A0A Bakre lambdasond, bank 1 - Signal saknas : Inte aktiv
ECM-2A2A Bakre lambdasond, bank 1 - värmning signal saknas : Aktiv

Hittade kontaktstycket till bakre lambdasonden och rengjorde detta. Jag kunde se att det var ärg på stiftet till strömmatningen till lambdasonden jag rengjorde med kontaktsprej och skrapade på stiftet med en mejsel. Felet försvann men när jag åkte hem tände sig motorlampan igen :-(O)
Ska koppla upp bilen med datorn imorgon igen men troligtvis är det samma fel. Om det är samma fel ska jag kolla kontaktstycket igen och se om jag kan rengöra lite till. Annars får jag väl byta bakre lambdasonden.

Någon som vet om biltemas lambdasondar passar och är något bra? Volvo skulle ju för tusan ha 1800kr för den :evil: :-(O)
Annars får jag köpa en begagnad frågan är bara hur länge den håller ??:-/
av SubMarine
Kolla om du hittar en från England, mycket billigare där iom generalagenturens ocker i sverige.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fortsätter på denna tråd istället för att starta en ny.

Häromdagen tände sig motorlampan igen :( men efter några körnigar/driftcykler så slocknade lampan.
Fick felkoderna utlästa igår av en klasskompis eftersom jag inte hade tid felkoden som dök upp var denna ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - övre gräns. Vad menas med detta är det att bilen gått för snålt eller för fett? Har fattat att det inte är sonden som är kass.

Kan tillägga att kollar jag på räknaren på driftcykler så står det så här.

Räknare 1, 45 Påbörjade driftcykler sedan felet senast var aktivt.
Räknare 3, 45 Samtliga driftcykler sedan felet hittades förstagången.
Räknare 4, 1 Bekräftade driftcykler med aktivt fel.

Eftersom felet bara har dykt upp en gång så undrar man är det någon bugg i systemet.
Senast redigerad av 1 DayDreamer, redigerad totalt 0 gånger.
av TobbeViktor
Skulle tippa på luftläckage nånstans. Den indikerar på att lambdan reglerar bränslemängden maximalt.
Detta fel kan komma intermittent också. Har själv haft luftläckage på tryckrör som kommit nån gång då och då, för att bara bli värre och värre. Jag hade en spricka på tryckrör innan gasspjället. Lampan tände sig oftast vid hårdare körning.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Får se ifall det felet återkommer. Det som jag har märkt efter att vi radera felkoderna är att det tar längre tid för turbon att bygga laddtryck kan trycka gasen i botten men det dröjer ungefär två sekunder innan turbon kickar in så var det inte förut då va det nästan direkt.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.