Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsG83
Hej, nybörjarfråga kanske...

Går det och är det lätt att ta ned oljetråget på en v40 t4 (från -98) underifrån utan att ta ur motorn? Det läcker från trågpackningen och bråttom som det var på besiktningen hann jag inte kolla demonteringsmöjligheterna ordentligt.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
ännu en inflik bara.... Jag hade en gång att drivaxeln läckte och det hade blivit ett snitt i damasken, fick byta det på verkstad, verka inte va några problem för de men de kosta väl kanske 1500-3000kr
av benka1
Hissa upp bilen på pallbockar lyft på växellådan sen,plocka bort balken med 2 st motorbussningar...Klart :D
Iof vet jag ej om tråget går att få bort utan att ta bort balken men förmodligen ej.....
benka1
av MatsG83
Tack för det benka1!

Efter noggrannare undersökning så har det visat sig vara packningen till oljereturen från turbon, tydligen vardagsmat för denna modell. Enligt mekanikern på Bilia ska det var busenkelt att byta, ta bort två skruvar underifrån, slita upp returen ur tråget, byta packningen och sätta tillbaka. Ska prova detta i helgen och se om det går så smidigt som det är sagt. I så fall får man väl vara glad att det inte var trågpackningen.
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]