Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Som rubriken lyder så behöver jag ha svar på en fråga ang. min bil - som hastighetsmätaren inte fungerar på givetvis..!

-Volvo 740 GL 88a
-EJ ABS-system
-VDO-mätarhus som jag förstått av trippmätaren att döma.
-3 poler/ledare in på baksidan av hastighetsmätaren blå/röd, brun och grön/vit.
-Det tunna "plåtlocket på bakaxeln. Ej det tjocka aluminiumlocket alltså
-2 ledare till givaren på bakaxeln

Saken är den att föregående ägare försåg bilen med en bakaxel inkl. aussielocker från bakaxeldelar.se - och sedan dess har inte hastighet/mil/trippmätare fungerat (enl. uppgift från föregående ägare).
Kontaktstiften i givaren på bakaxeln är knäckta så den lär jag ju byta, men frågan som jag har är: vilken krans bör sitta i bakaxeln för att givaren ska visa rätt? Jag vet inte vilken krans som sitter där i nuläget då jag har ej öppnat och kollat än. Men vad jag läst mig till så tycker jag att det borde vara kransen med 12 pinnar/kuggar? Låter det rätt eller har jag missat något?

Tacksam för svar :D !!
Det finns två kransar att välja på, 12 eller 48 pinnar. Det är årsmodellbundet, men jag kan dessvärre inte säga något årtal. Det enklaste är väl att du öppnar och kollar. (Det får du förmodligen ändå göra om du skall åtgärda givaren) Sedan kan du ju kontakta Bakaxeldelar och fråga till råds.
Och du vet väl att givaren skall monteras med ett bladmått som inställning?
Att de två kransarna med antalet pinnar du nämner finns är jag medveten om. Jag är väldigt säker på att kransen med 48 pinnar tar vid fr.o.m. 88b. Jag kommer att öppna när jag byter givaren. Men när jag är i det stadiet så vill jag veta om det räcker med det eller om jag även måste göra något åt kransen. Ja ett bladmått känns ju lämpligt att justera in givaren med. Kan även hända att jag byter ut hela kåpan mot en med en hel givare i. Eftersom att du nämner det, råkar du ha det måttet som skall vara mellan givaren och kransen?

Fler får gärna yttra sig :D!!
Det ska vara mellan 0,35 och 0,70 mm. Idealmått 0,60 mm, mätes genom nivåpluggen (Haynes). Nog ganska klokt att ta hela locket, enligt uppgifter jag fick när min ABS strulade (samma givare) är det inte lätt att "plocka bort" givaren hel. När jag sökte efter givare har jag för mig att det fanns en givare fram till och med -88A (plåtlock) och en givare från och med -88B (aluminiumlock). Den till aluminiumlocket fanns inte hos "eftermarknadshandlarna". Nu var det kabeln som gått sönder på min bil så jag behövde aldrig "krångla" med givaren (aluminiumlock har jag -88B).

Mvh
Lennart
Har blivit tvungen att frånvara både från websidan och bilen några dagar nu. Men tack för måttet! Nu tog jag bort locket från diffhuset precis. När jag räknade "pinnarna" på kransen så blev de till antalet 12st. Så det bör ju vara rätt. Jag misstänker dock att själva givaren som sitter i locket egentligen inte hör dit. Det är den mässingsfärgade varianten som är helt platt i änden. När jag mäter upp den med instrumentet inställt på 20k ohm så blir resultatet 2,83. Är det inte den givaren som sitter i de nyare varianterna med "aluminiumlocket" ? I plåtlocket sitter väl vanligtvis den silverfärgade givaren med "rundad" ände som ska ha ett motstånd på max 1600 ohm, eller har jag missat något? Bör allt bli rätt nu om jag letar på ett lock med den sistnämnda givaren (som dessutom är hel...) och sätter ihop alltsammans igen?
//
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]