Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeViktor
Hej!

Har en liten fråga å en kompis vägnar.
Hoppas det är rätt avdelning av forumet.
Han har kollat lite på en V40 T2.
Undrar därför om det är samma motor och växellåda i V40 T2 som i V60 T3 och T4?
Är det samma uppsättning komponenter, men olika mjukvara bara?
Vet ju att V60 T3 och T4 är likadana. Är T2:an samma men ännu mer strypt?

Hoppas frågan framkom någorlunda förståelig!
av Lövet
Exakt samma motor och växellåda, bara programmering som skiljer.
av TobbeViktor
Ok!
Så motor är i alla fall samma.
Med andra ord så klarar då en T2 samma uppgradering/trim som en T3 eller T4 till ca. 199 Hk ?
Tänkte då mest på hållbarhet och att klara effekten hos T2 kontra T3 t.ex.
av Droopy
jepp, du får 200HK och 300nm med Rica men T2an går riktigt bra i V40 som den är, det är samma vrid som i T3-T4a 240nm, skitkul vinterbil tycker jag. hade en förra vintern i någar veckor och det var många år sedan man for runt med ett sådant leende på läpparn. Den "riktiga" handbromsen gjorde inet saken tråkigare direkt.

Hade V40in haft bättre komfort och jag inet hade behövt utrymmet hade jag köpt en V40 alla dgar i veckan. Käns riktigt bra ihopbankad om man jämför med tex V60 och V70 som käns allt annat än premium.
av perhall
Det där sista om att V40 är bättre sammansatt än 60 och 70 tycker jag är en överdrift.

Däremot så tycker jag att den är lika bra sammansatt och jämfört med konkurrenterna i segmentet är klart premium. Skulle alla dagar i veckan välja en V40 framför en A3 t ex. V40 snyggare, roligare och mindre tysk revisor. Men V70 är inte lika bra sammansatt som A6.
PH
Användarvisningsbild
av Zanders
Droopy skrev:men T2an går riktigt bra i V40 som den är
Öö va? Fick den som lånebil för nåt år sedan, tröttare bil får man ju verkligen leta efter. Aldrig varit så frustrerad som jag va i den bilen. Skulle man köra om fick man ju ta sats från flera km
Användarvisningsbild
av Jahaja
Zanders skrev:
Droopy skrev:men T2an går riktigt bra i V40 som den är
Öö va? Fick den som lånebil för nåt år sedan, tröttare bil får man ju verkligen leta efter. Aldrig varit så frustrerad som jag va i den bilen. Skulle man köra om fick man ju ta sats från flera km
Så långt behöver man inte leta. V40 D2 är bra mycket värre enligt min mening.

Jag blev förvånad över hur pigg T2 ändå var. Jag körde först V60 T3 och den upplevde jag som tröttare än V40 T2.

Finns ingen anledning att tanka E5 / 98 för v[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]