Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla glada!

Är tydligen inte den första och säkerligen inte den sista som har detta problem.
Har läst på nätet timvis men har inte kommit fram till vad i hela friden det är för fel på denna bil jag har.
Verkar ju vara olika fel med samma symptom och jag är väl bara ännu en som har ett fel som ingen men samma problem uppstår:)

Problemet uppstår endast vid jämn gas, oavsett växel jag ligger i.
Så fort jag håller farten så rycker den, går ojämnt, känns som att den tappar kraft. Vid gaspådrag så går den som den ska, eller den tappar inte kraft i alla fall.
När man lägger full patte på så smårycker den även där, men kraften försvinner inte.
Några enstaka gånger har det hänt att den verkar gå fullständigt sur vid låga hastigheter, dvs att motorn har fullkomligen dött, men så fort jag gasar till så kommer den direkt.
Känslan var att det är precis som vid soppatorsk.

Har bytt:
Luftfilter
Gjort rent och testat LMM ( inga felkoder ) genom att koppla ur den. När den är urkopplad kommer det upp felkod direkt och samtidigt går tomgången ojämn. Har dessutom testat en annan LMM som sitter i en fungerande V40 av samma årsmodell och med likadan motor, men ingen skillnad. Nollställt felkoden innan jag satte in den andra.
Tändstift ( Bosch platina )
BTR har kollats och fungerar som den ska då trycket är konstant oavsett varvtal på motorn. Ligger på ca 3 bar.
Har kollat tändspolarna så gott jag kunnat ( dvs med lupp för att hitta sprickor ) men nada. Gjort rent fjädrarna för säkerhets skull. Inget vatten eller olja står i tändloppen.

Läste i en annan tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=85104 att han hade fel på IAT sensorn?
Men detta är väl en del av LMM på bilfan?

Eller kan det vara så enkelt att bränslefiltret är igensatt?
Yes, hade kunnat byta filtret innan jag skickar ut denna fråga på detta forum, men vill hellre lokalisera problemet ( bästa teoretiska förslaget ) innan jag börjar spendera ännu mer pengar på nåt som inte gör nån skillnad.

Tacksam för alla vettiga teoretiska svar för snart bränner jag upp fanskapet! :P
Har du original tänddelar? På mina piratspolar så fanns det inga sprickor men likförbannat var dom paj.

Du råkar inte ha tillgång till en felkodsläsare? Laptop + USB - VAG-COM + VOL-FCR USB Demo. Billigt om du redan har en laptop. Förstog inte riktigt om du hade en bra felkodsläsare.
Äger ingen felkodsläsare själv, har dock en som har en ( odb2 ) som jag ska be ta med på jobbet då han själv har en S60 som LMM var fel på, även om han inte fick ett felmeddelande.

Var till en verkstad tidigare förra året som koppla upp sig och försökte hitta felkoder men får fanemej inte upp ett skit omkring detta problem jag haft i lång tid. Eftersom jag mer eller indre visste att jag hade pajat min bakre lamdasond ville jag bara få bekräftat att det var det, men när de kollade så sa deras system att LMM var sönder.

Men eftersom jag visste mer eller mindre vad som var felet då så bytte jag min lamdasond ( bakre ), så felkoden försvann efter att jag bytt den. Så tyvärr så har jag ju märkt att felkoder i sig inte visar exakt vad som är fel ibland, mer en indikation på att nåt är fel ( säkert tydligt för nån som är volvoguru ).

Som det ser ut just nu så kommer inga felkoder upp ( displayen ), mer än att jag känner att nåt är fel på fanskapet + att den drar en massa onödiga bensinpengar som jag hellre hade velat lägga på annat:)
[quote="Phantomchaser"]Vetten igår: Nej har inte gjort det ännu, vill inte byta det innan jag får ett sannolikt svar om vad det kan bero på.

Benka: Ska kolla detta! Kan mycket väl vara så att det är nåt skit där.

Återkommer efter att jag kollat![/quote
Tror ej på pump/filter skulle aldrig vara 3 bar framme vid Btr då....
Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

Tack för svar! Lät jobbigt, men kanske […]