Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Hej allihopa.

Som rubriken lyder, så är det dags att pensionera min V70 170hk -01. Till förmån för en lite nyare V70.

Jag har kollat på en V70 T4 Summum MY-12 14300mil.
Det är en Automat, Jag är trött på att röra runt i gröten.
Totalvikt på vår husvagn är 1600kg.

Är detta är bra kombination, T4 automat och en husvagn på 1600kg?

Kom gärna med input och rekommendationer på vad som blir en bra kombo.

Mvh/ Stefan
av jpennerb
Låter inte som något bra alternativ. Kikade på en V70 T4 MY12 på blocket och den fick tyvärr bara dra 1600kg och det blir precis på gränsen. Lite marginal vill man nog ha! :)
av mattish
Marginal ska man inte behöva ha då den är bedömd att klara det, men sen är frågan om det blir en angenäm upplevelse. Räkna med att åka en den manuell spakning vid dragning av vagnen. Powershiften är inte helt optimal vid tunga släp.

Jag drar själv husvagn med min powershift, men med dieseln istället. Iofs bara 1000kg på kroken, men det känns lite ostabilt när man ska rangera vagnen där den slirar ganska friskt.
Jag låser oftast min i 5an eftersom den gärna växlar upp till 6an och hamnar på 1300-1400 rpm och där finns ingen kraft i min bil iaf.
Framförallt vid motlut. Lådan håller för belastningen, det är mer i kombination med den lilla 1,6 turbobensinaren som jag tror att det kan bli lite ostabilt med 1600kg på kroken. Slitagemässigt vet jag inte hur den här lådan fungerar när det gäller kopplingarna.

Jag hade lånat hem bilen och testat med vagnen efter! testa att backa gärna lite i motlut och kör i någon skarp backe osv. Campingar är ju inte alltid släta fotbollsplaner.
Dragbilar fungerar bra om man har sisådär ett halvt ton i marginal på högsta tillåtna släpvagnsvikt. Jag har själv 1600 kg husvagn, men 2100 kg högsta tillåtna släpvagnsvikt.

Notera nu att jag skrev fungerar bra, inte bara fungerar.
av Petzzon
Är helt övertygad om att det kommer fungera bra, Volvo är ju jämfört med många andra väldigt försiktiga när dom sätter dragvikt på sina bilar. Själv åker jag med några hundra kilo mer än vad Volvo godkänner på vår XC60 och det fungerar alldeles galant, visst inte lagligt men den diskussionen kan vi lämna åt sidan :)
av mattish
Att motorn inte skulle orka är inte käpphästen utan hur man tycker att Powershiften beter sig. Det är därför jag anser att man ska provdra. Att ha ett halvtons marginal för att det ska vara en bra dragbil ( och ja naturligtvis är beror det på hur mkt man drar och vad man kan stå ut med) är lite överdrivet.

Min suzuki får dra 1850kg men den är inte, vad som anses, en bra dragbil med 1350kg på kroken om man endast ser till motorstyrkan 2.0 liter bensin 140hk. V70 D2 är en mkt bättre dragbil både när det gäller stabiliteten och kraften i motorn. Men jag får dra 1850kg med suzukin, medans det är max 1300kg med v70.
500 kg marginal är vad jag och flera andra har funnit ger en mycket bra dragbil. I samtliga fall den bästa någon av oss haft hittills. Så det är inga fantasier.

Det är en annan sak att man kan klara sig med mycket sämre förutsättningar. Men då kallar jag inte det för bra dragbil.
av mattish
Det jag syftar på är att 500kg inte är en given skillnad på vagn och max dragvikt för att bilen ska bli en bra dragare. Det jag menar är att man måste se till motorstyrka osv också. En importerad fullsize cheva med max dragvikt på 1500kg är en bra dragbil även med ett 1500kg släp efter!

Min v70 är då mao en bra dragbil till ett släp på 800kg medan en mondeo med samma motor är en bra dragbil till ett släp på 1100kg?

Till TS: Hur många mil kör du med husvagn om året?
Det är inte bara motorn det hänger på. Minst lika mycket av körupplevelsen, speciellt när släp hänger på alltså, beror på bakvagnsupphängningen. Ju stabilare den är, desto bättre dragbil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Det är inte bara motorn det hänger på. Minst lika mycket av körupplevelsen, speciellt när släp hänger på alltså, beror på bakvagnsupphängningen. Ju stabilare den är, desto bättre dragbil.
Det där ligger det mycket sanning i. De bästa dragbilar jag har haft har varit tunga, låga och extremt hårda i fjädringen. Tex låga BMW med V8a och stenhårt M-fjädring och riktigt breda lågprofildäck som inte flexar ett skvatt i däckssidorna, Eller förra modellen av Supra osv. De ligger som klistrade på vägen och spår och starka sidvindar märks inte överhuvudtaget trots släp.

XC modellerna som är höga, har mjuk fjädring och ballongdäck är ju inte alls bra att dra med om man jämför, om man nu inte ska ut och bröta i ett surhål.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]