Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleBong
Jag har nyligen upptäckt ett ljud vid låga varv (kanske finns det även vid högre, men drunknar då i annat) som försvinner när man kopplar ur, även om bilen fortsätter rulla. Ljudet är relativt svagt och har hög frekvens. Det gäller en V70 II som gått ca 12.000 mil. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Om det är normalt slitage eller något man behöver ta på allvar?
av mortimer
Vad är det för årsmodell och motor i den ?
När var den på service senast ?

Med tanke på vad du skriver ang urkoppling så kan man misstänka problem med kopplingen. Drar du mycket tungt, husvagn t.ex ?
Har du AWD på den ?
av mortimer
Väldigt svårt att gissa vad det kan vara ens.
Kan vara någon knut eller koppling. Är det beroende av vilken växel du kör i ? Oljeläckage vid växellådan ?
av KalleBong
Oberoende av växel. Vet inte om det läcker från växellådan. Tack i alla fall. Låter i alla fall som om det är ngt jag skall be ngn att titta på.
av oldtimersmc
Följer ljudet varvtalet?
av oldtimersmc
Motorn går på "lätten" (värmlänska) asså utan belastning varvtalsrelaterat och endast vid frirull så uppstår ljudet...
Mitt råd kolla rullarna till multiremmen lager till AC. Kvitter betyder rem...

Ja och hur fan kollar man de???
Jo lättaste är att kolla glapp, tröghet och värmeutveckling.
Varma lager/rullar inte bra. Glappa lager lika så.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]