Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsS
Hej

Vad har jag för fel på min V70-98 automat?

När jag står still och skall köra ut från t ex en korsning och gasar på med lite svängda hjul så skramlar hela framvagnen som om drivningen snurrar men inte kan överföra kraften till hjulen. Efter mindre än en sekund så "hakar det i" och bilen kommer iväg. Felet är sällsynt men kommer oftare och oftare.

Skall tillägga att bilen har haft andra konstigheter för sig under flera år. Bland annat så "skorrar" och vibrerar det ibland när jag bromsar. (Det kommer precis innan bilen stannar)

/Lars
av *pettson*
Du har några val.
1/ En drivknut är på gränsen att åka ur från lådan.
2/ En yttre drivknut slirar i splines eller är trasig.
3/ Växellådan är så gott som toast.

OM det är nr 1 blir lådan kass om den inte redan är det.
Om det är nr2 blir drivaxeln skräp om den inte redan är det.
Om det är nr 3 tja.. då hjälper bara ett byte.
OBS HAR DU TUR kan oljenivån vara för låg. Då kanske lådan går att rädda. Då får man fylla på och köra för att se.
av *pettson*
Lucif3r skrev:Skorrandet är ABSen som går in och jobbar. Antingen bromsar du på tok för hårt, eller så har du något fel på ABSen.
Visst kan det vara så? Men det borde inte påverka drivningen på bilen så länge han just inte bromsar.
av LarsS
Skorrandet från bromsarna har ju som jag skrev funnits i några år. Men det kommer allt oftare numera. Bilprovningen har aldrig sagt något trots att det två gånger har skorrat när de provat den. När jag för ett år sedan hade den inne på verkstad för byta de övre fjädersätena bad jag verkstaden byta ABS-ringarna som jag trodde orsakade felet. (Tyckte det var bra att passa på när de hade nere framvagnen). Tyvärr så gjorde de inte det utan rengjorde bara ringarna (men de ser fortfarande förskräckliga ut).

Hur kan jag "kolla" drivknutarna?
(Skall för säkerhets skull ut och kolla oljenivån i växellådan. Men den var OK för ett halvår sedan)

/Lars
av LarsS
*pettson* skrev:Du har några val.
1/ En drivknut är på gränsen att åka ur från lådan.
2/ En yttre drivknut slirar i splines eller är trasig.
3/ Växellådan är så gott som toast.

OM det är nr 1 blir lådan kass om den inte redan är det.
Om det är nr2 blir drivaxeln skräp om den inte redan är det.
Om det är nr 3 tja.. då hjälper bara ett byte.
OBS HAR DU TUR kan oljenivån vara för låg. Då kanske lådan går att rädda. Då får man fylla på och köra för att se.
Det var låg oljenivå!! Har fyllt på nu och får hoppas att slirandet slutar. Tänker jag efter så har slirandet nog också bara skett när oljan är kall (lägre volym).

Då var det bara skorrandet från bromsarna kvar, som för övrigt gjort att vi tvingats behålla bilen eftersom vi betraktat bilen som "osäljbar" med det ljudet.

/Lars
av rid54
ABS jobbar väl inte i de allra lägsta farterna?

Till TS: Har någonting överhuvudtaget gjorts med bromsarna under den tid ljudet funnits? (byte klotsar eller skivor, typ) Om det går att döda ABS (temporärt....) bör det ju gå att avgöra om det systemet är inblandat överhuvudtaget. OM ljudet kvarstår kanske det är dags att se över de mekaniska delarna i bromssystemet (ok, klotsar, skivor...).

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!