Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ecke38
Jag har en v70 -04.

När jag svänger åt höger så varnar den för antisladd(att det skulle vara halt fast det inte är det) och motorn rycker till.
Efter man kört ca 3 km så varnar den för att Antisladd och ABS erfodrar service!

Vad kan felet vara,nån ABS sensor kanske?

//Erik
av andy78
Så där brukar de bete sig när en givare är dålig, till slut lyser den konstant.
En givare är inte så värst dyr.
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
av andy78
Märkligt att en krans bara skulle ge felsymtom när man svänger, men allt måste kollas är det lätt synlig så är det en enkel kolla.
Satsar dock på att det är fram eftersom det sker vid sväng, trock dock mer på givare.
Kolla båda man ska alltid kontrollera och om möjligt mäta innan man byter.
det kan vara så enkelt att det räcker att göra rent kransen.
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselkenneth
Börja med det enklaste och billigaste. Kolla så att centrumbulten i navet är korrekt åtdragen. Är centrumbulten lös kan drivknuten röra sig i navet och abs-kransen som sitter på drivknuten komma för långt i från givaren som sitter i navet när du svänger. Bulten kommer du enkelt åt utan att varken hissa upp bilen eller att ta av hjulet genom att åt peta loss navkapselen, åtdragningsmomentet skall vara 35 nm och därefter 90 grader. hylsa 13 eller 14 mm har jag för mig. Har bulten varit lös skall den bytas enligt volvo. Är bulten ok så gå vidare med att kolla abs-kransen och vidare till givarna. lycka till
av Johnnie
Jag hade samma fel tidigare, rosiga och spruckna ABS kransar.
Köpte nya på Biltema för 70 kr styck, nu funkar det bra. :D
Användarvisningsbild
av Ecke38
Tack för alla tips,ska kika på kransarna.
Om lampan tänds när man svänger åt höger är det troligt det är på vänster sida då?
Hittar jag inget är det väl bara att lämna in den på Volvo!
av S6024t
på våran bil så var det vid högersväng,men minns inte vilken krans som var avrostad..har även haft en avrostad krans på en S60,men då funkade inte farthållaren

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]