Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andreaskk
Hej, har en B230A som går skumt på tomgången. Ibland ligger den dryga 1000rpm och inbland ligger den på knappt 800rpm. Den går även lite ojämt och skakar väldigt mycket på tomgången.

När jag skruvar på 1 så händer ingenting, men skruvar jag in 2 helt dör motor. Vad jag har förstått är att 1 är för tomgången, och 2 vet jag inte.
Bild

Har bytt fördelarlock och tändstift, har även kollat så att membranet i förgasaren är helt.

Kan tillägga att motorn glödtänder och är lite svårstartad när den är varm
Användarvisningsbild
av lennarte
1-an på bilden sitter mitt emelllan vakuumlsangen till strömfördelaren och magnetventilen till tomgången. Om du drar ut kabeln ska det höras ett tydligt "klick". Om motorn är rätt inställd ska den i princip stanna då. Om du har skruvat på det kanske det inte fungerar som det ska. Den ena skruven sköter blandningen och den andra ska du kunna ändra tomgångsvarvtalet med. Eftersom motorrn vill glödtända ska du börja med att kolla brytare ( om du har det) och om tändläget är rätt inställt. Det är några år sedan jag skruvade med detta så jag är inte helt 100 på skruvarna

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Skruv nr2 är en plugg! möjlighet till extra vakum.
Generellt med förgasarna är att spjället blir glappt med tiden samt även munstycket/nål blir slitet.
Läckande nålventil kan också vara en bov i dramat.
Kolla med förgasarteknik.se han har repsatser till din dvg förgasare.
Nr 1 är justerventil för tomgång, kontrollera o-ringen på den skruven brukar vara stenhård och släppa igenom luft vilket resulterar i hög tomgång.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]

Volvo car UX

Jag har inte fått på min V90 MY24.

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]