Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Miss my Olds
:D hej alla, mitt problem startade i våras av att jag fick " emissionsfel sök verkstad-medelande" men bilen funkade så Volvo släkte meddelandet. Hände ytterligare 1-2 ggr, samma då. Men för ca 30 dar sen efter ett hårt pådrag med full gas och senare ner till stopp, ville bilen dö, och tomgången pendlade upp o ner mellan 700-900v. Hände 5-6 ggr på en vecka. Löste detta med att stänga av o sen starta igen, gick perfekt. Nu dom sista veckorna har motorn verkat lite ojämn/ryckig vid landsvägskörning i jämn fart, men det kommer o går. Värst av allt, nu i sista veckan försvann orken, max 2500v. + att motorn ibland varva själv 3000v. utan att påverkas av mina stampande på pedalen, fick puttra hem i moppefart. Hänt 2 ggr. Efter 15 min. startar bilen som inget har hänt.
Snackat med Volvo, byte för ca6500, eller pröva med att göra rent i spjället först. Ok, har gjort det inte mycke skit men ändå, + kollat o ryckt i kabelanslutn. m.m. känt på spjället, vrids fint o lätt.
Startat o tycker bilen spinner som en katt, bättre än förr. Gått bra i 2 dagar.........vågar jag dra på, ..nä väntar nog lite.....
Den stora frågan är nu: är det fel i Gasspjället eller har det bara varit glappkontakt eller nån annan skit. NÅGON som känner igen detta ?
Bilen är en gammal S8o 170hk -00 som rullat 20.000 men är i helt ok skick.
Senast redigerad av 4 Miss my Olds, redigerad totalt 0 gång.
av Frigge
Låter som ETM = spjällhus.
Felet du haft kommer med säkerhet tillbaka.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske kan det hjälpa med rengöring och senaste programvaran?!

/Martin
av Frigge
MartinS skrev:Kanske kan det hjälpa med rengöring och senaste programvaran?!

/Martin
Tyvärr tror jag inte det med symtomen du beskriver. Rengöring o mjukvara brukar fungera på bilar som uppvisar mildare symtom än dom du har,dippande tomgång,ryck o så. På din bil tror jag det är bortkastade pengar faktiskt.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Har nu kört i en vecka med bara ett litet fel, tomgången började att pendla igen, stängde av o satte på motorn och sen funka det som vanligt igen. Bilen har annars gått perfekt även efter tuff körning. Har läst tdigare inlägg om Gasspjälls-problem, där bl.a. beskrivn. och bilder fanns med. Kan inte vara samma fel på min bil för den går ju, men kan kanske utvecklas till att bli som på bilderna med brända kontakter m.m. Tycker att det är lite konstigt att felet kommer o går.
Men jag biter i det sura :( äpplet o lämnar in bilen idag.
av Volvo_S60
Fick min S60-02 uppdaterad på servicen i Torsdag. Vilken skillnad det blev. Har upplevt bilen som bluddrig och svårstartad innan dess, men nu känns den som ny. :lol:

Uppdateringen till gasspjället kostade 1.34kr, så det kan det vara värt. :roll:

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!