Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d5summum
Halloj

Har en v70 D5 -08a aut

När jag startade den härom dagen så vibrerade bilen i ca 10 sek och låg på ca 500 varv lika länge. Sen gick den upp till 700 och allt var som vanligt.
Den hörs också ett hårt metalliskt ljud, men bara på tomgång den första minuten eller så. Svårt att beskriva men låter som den knackar mer än normalt för att vara diesel.

Det händer bara nu när det varit kallt 0-3 grader och jag inte haft dieselvärmaren på.
Vid start efter dieselvärmaren så vibrerar den inte och varvtalet ligger rätt. Det metalliska ljudet är dock kvar men inte lika tydligt.

Vid varmstart är den som den ska.

Inga felkoder finns.

Är det bara jag som är nojjig?
Ska jag ta ett glas glögg och skärpa till mig?
av d5summum
Känns precis som att den går på 4 burkar vid kallstart. Men bara ca 10 sekunder.

Men borde det inte vara samma när man kört värmaren eller om den är varmkörd?
av d5summum
Aha. Så såfort motorn snurrat ett par sekunder så är det tillräckligt varmt?

Kan man mäta upp glödstiften på något sätt?
Har ingen aning om hur det ser ut/fungerar.
av Pmperformance
Ja du kan ta ur dom själv och antingen ohm mäta dom.
Eller koppla på plus på toppen och minus vid gängor och se om det blir varmt, står inte på förens spetsen börjar glöda.
Stiften sitter monterade under insuget, man ser dom när man lyfter bort plastkåpan.
Lättaste att se är de första stiftet som sitter bredvid snett nedanför virvelspjällspinnen. Är en kabel ansluten där.
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]