Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tutten82
Hej!

Problem dök upp i Fredags med värmaren. Den stängs av och jag får felmeddelande (Förklimatisering avbröts för att batteriet håller på att ta slut) i DIM och VOC-appen.

Jag laddade batteriet i 12 timmar natt mot Lördag, på Söndag morgon bör värmaren ha startat (bilen var inte iskall) men den stängdes av och varnade. Samma sak alldeles nyss när sambon skulle åka hem.

Har mätt på batteriet och får 12.7V med avstängd motor och 14.9V med påslagen motor.

Ska ringa verkstad imorrn, men tänkte se om nån av er vet vad det kan handla om?

XC70 D4 AWD MY14
av oldtimersmc
s6025t skrev:MY14 har en bugg som gjorde att bilen larmade om låg batterispänning kolla upp om du fått den uppdateringen
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60
Låter mer troligt att det rör sig om buggen än dåligt batteri då jag utgår i från att det rör sig om en my 14 även om batt kan lägga av efter obegripligt kort tid.
Användarvisningsbild
av gooose
Tror du redan fått den senaste programvaran om du servat bilen hos Volvo åf det senaste halvåret
Men det skadar inte att kolla upp så det är så

Hur laddade du batteriet ?

När du har BMS sensor vilket du har på din bil så kan/får du inte ladda batteriet med laddaren ansluten till batteripolerna
Utan sätt en på + polen och den andra i jord/motorfäste eller liknande

Om du laddar på batteripolerna så får batteriet laddning och är säkerligen helt ok
Men BMS känner inte av att batteriet fått något och tror att batteriet är dåligt laddat vilket i sin tur kan ge dig detta meddelande

Inte ovanligt fel att man gör som man alltid gjort
Vilket dagens teknik/elektronik i sin tur gör är att den skapar problem som inte finns pga handhavade fel enl elektronikens sätt att se på saken

om bilen är så "gammal" att den redan upplevt 1 vinter så kan det bero på att batteriet behöver laddas detta pga att värmaren går längre tid än vad bilen körs efter värmaren använts

mao värmaren skall gå lika länge som du tex kör till jobbet 30 min färd till jobbet då skall inte värmaren gå mer än 30 min innan du åker Funkar oftast första vintern
Men vid vinter nr 2 så brukar det bli batteri strul

Självklart så beror allt på hur frekvent man använder värmaren och hur länge man kör bilen efter värmaren gått eller om man laddar batteriet i bland

//Goose
Användarvisningsbild
av apersson850
Detta har för första gången hänt för mig nu. Men då var det -13°C ute och bilen (och därmed batteriet) har hängt med i snart 14000 mil. Så det kan ju vara första tecknet på att batteriet börjar tappa lite i kapacitet också.
av tutten82
Det måste ju vara buggen, även om det känns konstigt att den dyker upp efter 11 månader och 2100 mil.

Kollade batteriet en gång till igår, då hade bilen varit oanvänd i 3 timmar och visade 12.5V. Så batteriet verkar ju fräscht.

Jag laddar batteriet med Ctek mxs 5.0, plus på plus och minus på jordpunkt.

Fick tid imorgon 13:00 på lokala volvomecken, återkommer med svar då :)
av Auchar
Hade samma problem förra vintern. Bilen larmade för låg spänning trots att jag nyss kört med den. Efter besök hos verkstad för kontroll och nollställning av någon spänningsövervakning så har den funkat hitills.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]