NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markus1980
Jag har för ca 1 dag sedan fått problem att få i gång min Volvo V50 i det kalla vädret på 20 minus grader

Första gången fick jag i gång min Volvo efter ett ex antal startförsök med en annan bil. Efter det så var bilen på en ca 3 timmar för att ladda upp batterierna.

Men i dag så fick jag samma problem i gen.Men denna gång gick det inte att få liv i bilen med starthjälp.

Felsökning påbörjades:
Startmotorn verkar fungera och försöker att starta bilen.

funderade om någon vet hur en ska gör för att undersöka hur batteriet mår.
När man mäta över ett batteri och får en spänning som visar 12 volt, är batteriet ok? eller ska jag samtidigt belasta batteriet för att få en riktigt svar om batteriet kondition? Men då måste jag koppla bort generatorn först, eller? så den inte stör min mätning.Kanske lättare om bilen är avstängd?
om generatorn levererar en spänning som är 0,5-1 volt högre. är det ok? Hur mäter jag den, när den är ansluten till batteriet. Om jag startar bilen och mäter på batteripolerna så antar jag att det är generatorspänningen som jag mäter vid batteripolerna,eller?

Min fundering till felsökning är följande:

Bilen är avstängd och jag mäter på batteriet och får en polspänning på 12- 12.3 volt. då är alla celler i batteriet ok? sedan belastar jag batteriet och polspänningen kvarstår typ. så är batteriet ok? eller?

Sedan slår jag på bilen och belastar batteriet och mäter polspänningen samtidigt. Skulle jag då få en värdet på ca 13 volt. Då vet jag att generatorn laddar ström till batteriet ?
om generatorn och och batteriet är ok, och jag laddar upp bil batteriet med en laddare. Men får fortsättningsvis problem att starta bilen. Då drar bilen tjuvström,eller?
Tjuvström undersöker en lämpligaste med att lägga en universal instrument i serie och ser vad värdet blir,eller? Om den drar mer än standby strömmen så börjar en att plocka säkring efter säkring tills att värdet går ner,eller?

är jag ute på djupt vatten eller är jag inne på rätt felsökningsmetodik.
Användarvisningsbild
av Perc
Ett utslitet men nyladdat batteri kan bra visa typ 12.8V när det är nyladdat, men det finns ingen kraft i det. Det kan kanske driva en glödlampa men inte en startmotor.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad är det för v50? Min betedde sig såhär när batteriet var kasst:

Efter byte till ett nytt lite starkare funkar den som den ska igen.
av kvillebäck
Om du mäter på batteriet när någon kör på startmotorn så skall batteriet ej gå under 10 volt de närmaste sekunderna.
Då skall det bytas. Ej laddas.
av markus1980
Hej på er
jag har en Volvo V50 2.0D. Jag har nyligen varit ute och mätt med mitt universalinstrument och fick följande resultat.
14.8 volt på batteripolerna när bilen varar runt 2000 varv/min.
14.8 volt på batteripolerna när bilen varvar runt 200 varv/min med fullt effektuttag i från bilen(strålkastarna på helljus,stolsvärmen på ,fläkten i högsta hastighet,radio på,mm)

När jag varvar motorn upp till ett varvtal mer än 6000 varv/min så kvarstår spänningen på samma värde.

Med detta resultat har jag en del funderingar
Jag mäter förhoppningsvis generatorspänningen,eller?
Varför är generatorspänningen så hög som 14,8 volt?
Om inte spänningen ändrar sig när jag varvar bilen antar jag att likspänningsregulatorn är ok?

sedan mäter jag 12,7 volt på batteripolerna när motorn är avstängd utan påslag av effektkrävande belastning.
Sedan utför jag samma mätning men då med effektkrävande beslatning som helljus,radion ,stolsvärme, mm) Mäter en spänning på 12,7 volt?

Utifrån detta resultat har jag ytterligare en del frågor?
Varför är polspänningen 0,7 volt högre än värdet på 12 volt(som batteriet polspänning är stämplad med)?

Jag mäter sedan batterispänningen vid start av motorn(när startmotorn aktiveras)
Då sjunker spänningen drastiskt under 10 Volt, varför?
Hur mäter man batteriet kondition?

Utifrån detta resultat byte jag batteriet och nu verkar fel vara borta.

Men mina frågor skulle vara roligt att få svar på, så jag lär mig på vägen och ökar min kompetens om bilar ytterligare en aning till?
med vänliga hälsningar
Markus

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]