- tor 25 dec 2014, 18:32
För ca 4 dagar sedan började varvtalet att leta leva sitt egna liv. Det kommer då o då. Igår hade jag en del problem men inget idag. När det kommer så är det när man trycker ner kopplingen, det är som att gasreglaget fastnat o efter man lagt ur växeln, då stiger varvtalet till ca 2700-3000varv. Men jag fortsätter köra, dvs lägger i en växel o kör på bara :) Hamnar jag vid rödljus så kommer varvtalet ned efter några sekunder till normalt (vid ca 2 tillfällen kunde jag uppmärksamma detta) Vid ett annat tillfälle när jag stannade bilen helt vid rusande motor så dog motorn efter några sekunder, kunde starta om 15 min senare när jag skulle iväg igen efter stopp på Donken :)
Googlade lite och tydligen som kan det vara flera faktorer som orsakar detta. Motorn får för mkt luft via trasig packning/slang(?) Lambadsonden? Jag kan tillägga att mitt avgasrör fått en läcka för några veckor sedan, mellan katalysator och ljuddämparen. Vet inte om detta skulle ha med lamadsonden att göra?
Den mekaniska delen vid insuget där gasvajern sitter i verkar okej,jag tror inte det är den som fastnar. Vad bör jag kika efter? Lämna in bilen för diagnostest?
Googlade lite och tydligen som kan det vara flera faktorer som orsakar detta. Motorn får för mkt luft via trasig packning/slang(?) Lambadsonden? Jag kan tillägga att mitt avgasrör fått en läcka för några veckor sedan, mellan katalysator och ljuddämparen. Vet inte om detta skulle ha med lamadsonden att göra?
Den mekaniska delen vid insuget där gasvajern sitter i verkar okej,jag tror inte det är den som fastnar. Vad bör jag kika efter? Lämna in bilen för diagnostest?
- By Favazza