Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej!

Aktivt helljus, aktiveras det per automatik om lysinst. Står på auto? Alltså det är inget mer manuellt man gör?
av robeks
Man slår på heljuset med spaken sen går det automatiskt, så har jag gjort iallafall men jag e ju nybörjare med min bil :D
Måste testa ikväll om det går automatiskt men tror inte det ?:-/
av MrAnderzon
Ja du sätter på helljus som vanligt. Testade det en del igår och det funkar riktigt bra. Mötte en "enögd" som den inte bländade av för annars gick det över förväntan. Om man ligger bakom ngn lyser helljuset upp bra åt höger. Riktigt bra förutom vid för mycket gatubelysning, då det stänger av.
Användarvisningsbild
av Kite
Det går inte på automatiskt utan du startar det som vanligt. Du ser då en helljussymbol med ett A i. Sen när symbolen är blå så är det helljus på (helt eller delvis beroende på utrustning). Är symbolen vit så tycker inte bilen att det behövs helljus så då är det enbart vilande .
Användarvisningsbild
av Perra83
Möter man en enögd rackare och bilen inte bländar av så är det helt rätt. Min tycker ja bländar av för sent när man kommer ifatt en bil.
av Exquattro
Jag var jäkligt tveksam till just denna finess, men jag får ge mej. Tack vare att den lyser upp vid sidorna av upphunnen bil så känns det som man kan ha bra nytta av det. Det fungerar väl inte helt klockrent men åtminstone i 9 fall av 10 bländar den av helt korrekt. Jag upplever problem på vägar med mitträcke där den inte alltid ser mötande bilar riktigt så tidigt som man vill, och vid backkrön där mötande trafik börjar blinka hysteriskt för att man inte bländar av innan krönet. Då är dom ju egentligen inte bländade eftersom man inte har mötts än men får ändå lite panik verkar det som. Annars är det en superpryl som man väl snart inte heller kan vara utan :???:
av robeks
Jag var också rätt skeptisk till detta men tycker att det fungerar klockrent nästan 8)
Skulle vilja att man kan gå upp på helljus vid skymning men man kan inte få allt.

Vart rätt förvånad första gången då det börja lysa upp åt sidorna vid framförvarande bil,
tänk om det pajar och bilen blir skelögd ?:-/
Användarvisningsbild
av mange69
Tycker också den borde slå på helljuset tidigare vid skymning. Får vrida ljusvredet på till och aktivera som vanligt vid dessa tillfällen. Annars funkar det helt ok.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MrAnderzon skrev:Riktigt bra förutom vid för mycket gatubelysning, då det stänger av.
För att man då enligt lag inte får ha helljus på :wink:

Tycker det funkar bra för det mesta. Ibland vid körning på motorväg (eller andra breda vägar med mitträcke) så "ser" den inte lastbilar i tid och man får 35677 extraljus i rutan :wink:
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]