Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Hej!

Enligt Bilia är hydraulaggregatet defekt, "eventuellt byte styrenhet". Oklart om styrenhet ingår. 12 000 kr kostar en ny hydrauldel, arbete 3 500 kr. Dock är de villiga att åta sig jobbet om egen del tas med.

Och då är funderingen. Söker man på bildelsbasen på aktuell bil (Volvo S80 07-13) och skriver in hydraulaggregat fås det upp 30 stycken träffar med varierande priser. Exempelvis http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -31329140/

Där står det faktiskt uttryckligen att styrenhet ingår, och tittar man på resterande bilder hos andra säljare så ser de flesta likadana ut, så jag antar att det ingår styrenhet i normalfallet(?). På bilden ovan länk torde styrenhet var vänster i bild, sedan aggregatet?

Problem nummer två är att det finns olika artnummer beroende på vilket chassinummer bilen har.

Hydraulenhet jag skall ha är 30761116 enligt VIDA efter chassinummer. Och det verkar vara en bristvara. Däremot finns det ju hydraulaggregat med tillhörande styrenheter (vad för artnummer aktuell S80 skall ha har jag faktiskt inte hittat i VIDA) som har ett något högre chassinummer. Till exempel i länken ovan.

Någon som vet om det spelar någon roll eller om det hela handlar om programvaruåtgärd? Jag läste någonstans att om samma artikelnummer sätts dit behöver man inte programmera om, medan detta behövs om man har ett annat artnummer. Någon som vet?

3 500 kr för arbete vid byte av hydraulaggregat/styrenhet - är det ett OK pris? Jag antar att omprogrammering (om så behövs) ingår och bara det kostar väl en tusenlapp... Det kanske bara en Volvoverkstad kan göra?
Användarvisningsbild
av Bothner
Vad skulle ni rekommendera på min bil med den här felkoden? Abs och antisladdlampan lyser. S80 07 d5. Bilia har inte ens testat att lossa strömkontakten till absenheten. Måste tydligen ta bort batteriet och batterihyllan. (går det att komma åt underifrån?)
IMG_20191001_143648.jpg
IMG_20191001_143648.jpg (220.85 KiB) Visad 1442 gånger

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]