Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Jag kör idag en V60 D4 Man från 13. Alltså 163 hk modellen. Jag har en fundering på hur moderna motorer fungerar. Min upplevelse är att motorn "lossnar" först vid ca 17/1800 varv. Tittar man på vridmomentkurvan så finns inget i den som indikerar något särskilt vid just det varvtalet. Då kommer min fråga, är det idag mer tekniken som går in och gör något där? Att man kan mappa bilen är ju inget konstigt. Och frågan är helt enkelt om det finns en programmering som lägger på "mer gas" vid dessa varvtal? Eller hur man nu ska beskriva det.

Som jämförelse inträffar det när man backar. Just när man släpper kopplingen får bilen ett tydligt effekttillskott. Det gör att innan jag vande mig så kopplade jag ur för att inte få den fart som man naturligt tror ska uppnås. Men om man inte kopplar ur går gaspådraget ned av sig själv och bilen saktar in. Allt detta utan att jag rör vid gasen.
av Schmoyoho
Det som skiljer sig mot äldre Volvos är väl just det att den ger lite gas när du släpper kopplingen för att inte motorn ska dö. Varför vet jag inte och personligen är jag förstås av uppfattningen att allt var bättre förr.

Antar du menar "lossnar" = vaknar och i sådana fall har jag upplevt samma sak, dock inte med just din motor. T.ex med fullgas på en hög växel och lite lägre varvtal så märks det ändå att bilen vaknar en aning kring de varvtal man får fullt vrid.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]