Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har precis köpt mig en Volvo V70 Classic Momentum 2.5T -07 16500mil (Trevlig bil).
Kan precis inget om bilar, så jag vänder mig till Er som kan något.

Fråga 1.
När jag lägger i handbromsen, och släpper bromsen (pedalen) så rullar bilen bakåt en bit (känns som 5-10cm ) eller så. Ganska otäckt.
Är det något som är vanligt ? Läste någonstans att det är mellanrum mellan bromsback & klack i viloläge ? Är detta något som kan åtgärdas ?

Fråga 2.
De byte kamremmen på bilen oxå innan jag fick den, tycker att ratt & gaspedal har börjat små vibrerar.
Känns nästan som det kittlar lite under foten när man gasar. Något som kan vara fel ?

Fråga 3. När jag gasar så känns det som man måste tycka ner pedalen 2-3 cm innan den den blir "stum" dvs blir något motstånd i pedalen och bilen reagerar, normalt ? (manuell-låda)

Kan bara jämföra med min andra V50 -09. där inget av ovan känns igen. Köpte bilen på en Volvobutik, så hoppas att de kan åtgärda "problemen" under "garantin 3-mån, om kan kan säga att det är trafiksäkerhetssaker" så att säga.

Tack på förhand alla mekaniker.
Behöver inte vara "trafiksäkerhetssaker" för att du skall kunna reklamera. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera allt.
Tyvärr inte, be någon titta på det där. Verkar som något är löst. I värsta fall handbromsbackarna.
SvenB:s svar angående konsumentköplagen innebär att du egentligen kan strunta i vad felen beror på. Enligt konsumentköplagen räknas alla fel som uppstår inom 6 månader som ursprungliga. Det är säljaren som ska bevisa motsatsen. Låt bilmekarna på bilfirman lösa problemet istället medan du lutar dig tillbaka och väntar.
Jag var vid tillfället då jag skrev svaret inte helt säker på de 6 månaderna. Men precis så som Arnold skriver är det. :|
gaspedalen är ju elektrisk så den kan det inte bli något motstånd i den..även handbromsen så är det inget fel,konstruktionen gör att det blir så,, om du hissar upp bilen o har h-bromsen dragen så kan du vicka/vrida hjulet lite
skak i ratt kan ju vara obalans i framhjulen
6 månader är en sak men du kan inte reklamera slitage som är normalt för ålder och miltal. Dessa fel låter dock inte som sådana.

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]