Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tittar man på täckningskartorna för DAB ser man att räckvidden verkar utrakass och det behövs en sändare i varje kvarter.

Och hur ska man kunna lyssna på radio i båten, ska hela östersjön vara fyllt med DAB-Sändarbojjar.

Båda bilderna är direkt från Terracom som ju driftar båda näten.

DAB täckning, Når inte långt ut över vattnet tex.
Bild
FM verkar ju inte bara täcka hela Sverige utan även halva östersjön o bottenviken med en handfull sändare
Bild
Användarvisningsbild
av Kompe
Vad är DaB?
Saxat från Bildeves tillbehörssida.

DAB digitalradio gör det nu möjligt att njuta av radio i bilen helt digitalt, med störningsfri mottagning och utmärkt ljudkvalitet. Den ger även tillgång till ett utökat utbud av unika radiokanaler.

DAB (Digital Audio Broadcasting) digitalradio ger dig möjlighet att lyssna på de digitala radiosändningarna. Fördelen med digitalradio jämfört med den analoga radion är att digitalradion ger möjligheten till fler kanaler och en högre ljudkvalitet. Den gör det även enklare att söka och navigera mellan kanalerna. De digitala sändningarna gör det också möjligt att ta emot textnyheter och programinformation i radiodisplayen, t.ex. programtyp, programnamn, artistinfo och låttitel.
av Lövet
Hela DAB är ju märkligt egentligen. Varför inte satsa på webbradio via 3G/4G istället? Tablåradio känns rätt frånsprunget vid det här laget.
Lövet skrev:Hela DAB är ju märkligt egentligen. Varför inte satsa på webbradio via 3G/4G istället? Tablåradio känns rätt frånsprunget vid det här laget.
Har för mig någon högre uppsatt på SR uttalade sig om detta för inte så många dagar sedan. Stod bl.a i DN och om jag minns rätt påstod man att internet inte skulle klara belastningen.

Edit: I dag har inte alla råd med bredband eller smarta telefoner, datakapaciteten börjar också kosta mer och mer. Internet klarar heller inte den höga belastningen det skulle innebära om all radio sändes där och kommer inte göra det inom en överskådlig framtid heller. - Cilla Benkö, SR:s vd.

”Internet skulle inte hålla för all radio” - DN
av Lövet
Att internet inte skulle klara belastningen? Eh, vi har kapacitet för att streama HD-video, nog lär nätet klara av lite radiosändningar. DAB var modernt för 10 år sedan.

Det här låter tyvärr som något en statlig kommité kom fram till för många år sedan men så har arbetet tagit så lång tid att tekniken har blivit omodern längs vägen.
av NilsO
Dab-nätet idag har så dålig täckning helt enkelt för att det inte är utbyggt på andra ställen än de du ser på kartan ovan. Utbyggnaden stoppades ju för något tiotal år sedan.

Dab ställer ungefär samma krav på sändareffekter och avstånd (läs: närhet) till sändaren som FM. Däremot kan man sända många kanaler samtidigt på en enda FM-frekvens. Förenklat uttryckt.
Lövet skrev:Hela DAB är ju märkligt egentligen. Varför inte satsa på webbradio via 3G/4G istället? Tablåradio känns rätt frånsprunget vid det här laget.
Du vill alltså betala för att lyssna på radio?
av *pettson*
1989 Läste jag en fortsättningskurs för teletekniker och tv reparatörer. DÅ var DAB precis runt hörnet.. Men det dök aldrig upp givetvis.
När man kör digitalt får man sänka sändareffekten till noll och intet vilket gör att täckningen blir dålig. Det är samma problem med mobiltelefonin. När NMT 450 var igång var varje telefon stark (upp till 15W) och masterna var likaså starka. Så småningom kom NMT 900 och då sjönk uteffekterna. När GSM kom var masterna riktigt sänkta och täckningen blev ett problem. Nu idag har man så mycket master att digitalt inte är ett problem telefonledes. Men där är alltså INTE radion. Men jag ser fram mot det ändå. Det blev sista dagen jag betalade min tv licens. Digitaltv kan jag inte nå utan utrustning. Digitalradio kan jag heller inte nå utan utrustning. Då torde det bli tillåtet att betala ingenting.. för ingenting.

Du kan inte se på en kamrem om den är b[…]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]