Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Dags att börja fundera på hur jag ska behandla min XC70 med metalic Caspian Blue. Vaxa och ha en trevlig stund eller nymodigheten lackförsegling. Har hittills endast sköljt av då min bil är en månad. Hur gör ni med de nya bilarna?
Användarvisningsbild
av Funk
En kombination kanske, lackskydda med något bättre än ett vanligt vax , men ändå göra det själv. Det finns massor av grejor som klarar 6 månader till ett år som man kan lägga själv.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Robbi
Vad heter de grejerna. Jag förstår mig inte på det här?? Är det hårdvax eller står det lackskydd på förpackningen? Är det ok att börja fixa nu efter en månad eller ska jag vänta ett tag?
Användarvisningsbild
av RWD
Robbi skrev:Dags att börja fundera på hur jag ska behandla min XC70 med metalic Caspian Blue. Vaxa och ha en trevlig stund eller nymodigheten lackförsegling. Har hittills endast sköljt av då min bil är en månad. Hur gör ni med de nya bilarna?
Tvätta noga med bilschampo utan vax använd minst tre hinkar med varmt vatten (har blivit mycket smutsig kan du behöva avfettning först, prova en utan lösningsmedel först) och torka med sämskinn som du sköljer i rent vatten.

Använd sedan Hagmans lackskydd. Hade detta på min gamla v70 (svart) från -99 och vattnet pärlade sig i över ett år efter behandling när jag tvättade.
Har en kompis som tipsade om att man kan låta lackskyddet (hagmans) sitta över natten eller längre innan man polerar/torkar av det för att få en längre hållbarhet.
Jag har inte testat det dock så prova ett litet område först. Har man inte gjort underarbetet ordentligt först så finns det risk att det blir flammigt av ett lackskydd som ju inte har någon polerande effekt. Men din bil är ju ny så en noggrann tvätt borde räcka.

Har även testat proffessionell behandling/lackskydd men upplever inte den pärlande effekten så länge som om man gör det själv. Heller inte att bilen blir så mycket mer lättvättad. Gäller även ditec som man ju tror ska vara bland de bättre.

Tror det var den här jag använde:
http://www.hagmans.se/Mobil/product.asp ... menuid=123
Har dock för mig att det kallades lackförsegling sist jag köpte det men det var ett par år sem.
Flytande hårdvax och lackförsegling är nog ingen större skillnad då det säljs till konsummenter. De proffessionella lackförsegöarna använder 2-komponentsprodukter.

Har även testat autosmarts produkter och har funkat bra och håll länge. Använder deras avfettning som de säger ska vara skomsam mot vaxade ytor-verkar funka.
Senast redigerad av 2 RWD, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av P210
Då din bil är ny och lacken likaså behöver den varken poleras eller rengöras, bara skyddas, det enklaste du kan göra är att tvätta den riktigt ren och sedan applicera Ultima Paint Guard Plus!
Många här och på andra forum kan berätta om dess förträfflighet, gör du detta ett par ggr om året behöver du inget annat på ett bra tag!
Jag började med Menzerna Power Lock Polymer som som samma företag säljer, men det var betydligt mer jobb att lägga på än Ultima som jag tycker funkar lika bra!
Läs mer här.
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... plus-118ml
Som ovan! Rekommenderar Ultima Paint Guard Plus varmt!!

Jag har gjort det på min XC60 MY15. Har lagt på 6-7 lager hittills och vattnet pärlar sig extremt och den är sjukt blank! :-)-)

Har även lagt det på fälgarna!

Det man ska tänka på är att bilen ska tvättas ordentligt innan och den ska vara helt torr innan det appliceras. Stor fördel om man står inomhus och har det ganska varmt. Då kan man lägga på ett lager, vänta ca 30 min och sedan lägga på ett till, vänta 30 och ett till osv osv :D

Jag hade 17-18 grader i garaget när jag gjorde det.
Användarvisningsbild
av Robbi
White skrev:Nackdelen med lackförsegling är ju att man inte kan göra något själv sedan, fördelen är ju hållbarheten jämfört med vanligt vax.
Inte göra något själv? Du menar om man lämnar in bilen?
Användarvisningsbild
av Robbi
Ska kolla Hagman och ultima. Det blir att avgöra lite med pris och så? Tack för tipsen. Det är ju sådant här man nästan skäms för att fråga om...man antas förstå men det har varit lite förvirrande. Så med andra ord, vax har utvecklats och nu kallas det annat för att det ger lite mer permanent skydd och vill man vaxa som förr, får man göra det ofta som förr

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]